PvdA kraakt ‘uitholling’ busvervoer bij aanbesteding IJssel-Vecht

6 november 2018

De PvdA Overijssel is uiterst kritisch over de manier waarop de provincie het openbaar busvervoer wil aanbesteden. Volgens PvdA-Statenlid Hans Nooter dreigt busvervoer in grote delen van Overijssel een ‘sluitpost’ te worden die overdag nauwelijks en ’s avonds of in de weekenden helemaal niet rijdt. “Dit is gewoon uitholling. De bodem wordt weggeslagen onder een groot aantal buslijnen.”

Samen met Gelderland en Flevoland werkt de provincie aan de nieuwe aanbesteding van openbaar vervoer in de concessie IJssel-Vecht. Die ov-concessie bestrijkt een gebied van Lelystad tot aan Hardenberg en van de Noordoostpolder tot Apeldoorn. Als onderdeel van het aanbestedingstraject hebben de provincies een document vrijgegeven waarin ze aangeven welke minimumeisen ze stellen aan de vervoersmaatschappij die de buslijnen gaat exploiteren.

“En dat is treurig weinig,” vindt Nooter. “Er wordt bijvoorbeeld voor veel lijnen niet voorgeschreven hoe regelmatig bussen moeten rijden. Stadsbussen hoeven ’s avonds of in het weekeinde zelfs helemaal niet te rijden. Vervoerders worden zo vrijgelaten om enkel op basis van het bedrag onder de streep te besluiten welk aanbod de reiziger krijgt. Dat is te gek voor woorden. Dit is het einde van het busvervoer zoals we dat nu kennen.”

Opschroeven

De PvdA wil dat de provincie de minimumeisen aan concessiehouders opschroeft. Nooter: “Reizigers moeten weten waar ze aan toe zijn. Dat betekent dat ze zeker moeten kunnen zijn dát er een bus komt. Openbaar busvervoer is een basisvoorziening, niet een sluitpost die kan worden wegbezuinigd.”

De sociaaldemocraten sluiten met hun kritiek aan op de zorgen die reizigersorganisatie ROCOV eerder uitte op de aanbestedingsplannen. De vier ROCOV-afdelingen in het concessiegebied schreven maar liefst negen pagina’s vol met kritiekpunten op het concept-programma van eisen voor de aanbesteding IJssel-Vecht. “De ROCOV’s maken zich grote zorgen over de toekomstvastheid van het openbaar vervoer”, schreven de voorzitters in hun brandbrief aan de provincies.

De PvdA deelt die zorg, zegt Nooter. “Als deze plannen waarheid worden kun je de bus wel uit je hoofd zetten als je bijvoorbeeld in het weekeinde vanuit de kop van Overijssel naar het bezoekuur van het ziekenhuis in Zwolle wilt. Dan moet je buren, vrienden of familie lief aankijken voor een lift. Dat is volstrekt onwenselijk. In deze provincie moet je gewoon met het openbaar vervoer kunnen komen waar je heen wilt. Ook ’s avonds, en ook in het weekend.”

Aanvulling – 8 december 2018

Op ons initiatief blijft Overijssel tóch minimumeisen stellen bij de aanbesteding van busvervoer in de concessie IJssel-Vecht. Een grote meerderheid van Provinciale Staten stemde voor het voorstel van Hans Nooter (PDF). Dat betekent dat busreizigers straks van een nieuwe vervoerder minstens dezelfde service zullen krijgen als nu. Ook in de avond én in het weekend, in ieder geval tot eind 2020. Daarna gaan we samen praten over nieuwe eisen. Daar zijn we erg blij mee, want openbaar vervoer is een basisvoorziening waar reizigers op moeten kunnen vertrouwen. We danken de collega’s voor hun steun!