PvdA voert actie voor beter OV op station Deventer

10 maart 2023

Op vrijdag 10 maart voert de PvdA Overijssel actie voor beter openbaar vervoer op het station van Deventer. Samen met Tweede Kamerlid Habtamu de Hoop pleiten zij voor meer investeringen om het ov te verbeteren. Ook kandidaten van de PvdA Gelderland, leden van PvdA Deventer en buschauffeurs van het streekvervoer zijn bij de actie aanwezig. “Wij willen dat de overheid investeert in openbaar vervoer dat voor iedereen toegankelijk en betaalbaar is.”

Vorig jaar voerden De Hoop en de PvdA-fracties van Overijssel en Gelderland al een succesvolle lobby voor de busverbinding tussen Deventer en Borculo. Die was afgeschaft, maar werd na een jaar afwezigheid hersteld.

Basisrecht

PvdA-lijsttrekker Annemieke Wissink noemt de toegang tot openbaar vervoer “een basisrecht”. “Goed openbaar essentieel is voor de leefbaarheid van Overijssel. Er wordt nu veel te veel gekeken naar kille cijfers. Wat kost het, hoeveel mensen zitten er in de bus. Maar zonder bus kom je niet op je werk, op school of bij het ziekenhuis. Overijssel moet voor iedereen toegankelijk zijn, ook als je geen auto voor de deur hebt staan.”

Staking

De actie is nog actueler vanwege de stakingen in het streekvervoer. Tenzij bonden en werkgevers het voor vrijdag eens worden leggen de chauffeurs ook op die dag het werk neer. “Dat begrijpen we heel goed,” zegt Wissink. “Het is natuurlijk heel vervelend voor reizigers, maar voor de werknemers is de werkdruk te hoog en de CAO echt te beroerd. Daar moet wat aan gebeuren. Bij goed ov hoort ook een goed loon voor het personeel.”

Busreis

Na afloop van de actie reist Kamerlid De Hoop samen met Gelderse PvdA’ers door naar Lochem. “Hopelijk met de bus, maar als die niet rijdt zullen we de auto moeten pakken. Dat zegt genoeg, toch? Er is nog een boel te verbeteren.”

Waar ben je naar op zoek?