Over naturschutz en landbouwgrond

Door Anneke Beukers op 9 mei 2018

Een week reces. Tegenwoordig noem ik dit geen vakantie meer. Strikt genomen betekent het een periode waarin het parlement, dus ook het Overijssels parlement, niet vergadert. De vorige fractievoorzitter zei ooit: “je krijgt een dag betaald voor de Staten, maar je bent 7 keer 24 uur politicus”. Dat klopt. In een reces kun je overigens teruggeroepen worden, mocht daartoe aanleiding zijn.

De kleinkinderen hebben wel vakantie, geen oppasbeurt deze week en daarom besluiten we een paar dagen te fietsen. We fietsen door het Emsland. Mooie routes, een slaperig familiehotel in de buurt van het riviertje de Hase. Ik heb er al eens op geroeid. In Meppen stroomt het in de Eems. Even alle muizenissen wegtrappen.

Het is het gebied uit mijn jeugd. Vijftig jaar geleden was voor ons wonend in de gemeente Emmen een uitstapje naar Meppen een leuk dagtripje. Mijn schoonouders hadden een zomerhuisje in Gros Hesepe. De verkennerij kampeerde in Gross Dörgen.

We kijken met ogen die inmiddels al heel wat meer van de wereld gezien hebben naar het gebied, een hernieuwde kennismaking. Vertrouwd, hoewel de binnenstad van Meppen er wel heel anders uitziet. De camping aan de oever van de rivier is er nog wel. En op de fiets herkennen we de kleine akkers, de velden, het hier en daar glooiende landschap. In vijftig jaar lang niet zo veranderd als in Nederland. Ik maak foto’s van de appelbomen en kersenbomen langs de fietspaden. Zo kan het dus ook, De akkers worden omzoomd door mooie hagen en houtwallen. We merken op hoe veel “naturschutz” er is. We genieten met volle teugen van de prachtige omgeving, waarvan je kunt zien dat er veel zorg om en voor is, terwijl overal kleine boerenbedrijven actief zijn. Een vitaal platteland.

Als we thuis zijn zie ik wederom een alarmerend mailtje over de vogelstand in onze buurt, in Twenterand. Ik lees over de behandeling van sommige kleine gebiedjes rond natuurgebieden. Op zondag is het heerlijk warm en we pakken het stalen ros om naar het veenschap te fietsen. Ik zie op deze zondagmiddag veel boeren druk aan het werk. Met trekkers, enorme brede gevaartes, wordt van slootkant tot wegrand gemaaid en geschud. Er blijft geen enkele plek over voor een bloem, een appelboom of een haas of wulp. Waar we bij onze oosterburen rijke bermen zagen, zien we op fiets langs West Geesteren naar Langeveen hoe op sommige plekken alle bermen zijn gemaaid, maar we zien ook prachtige biotopen. Ze zijn er wel. We fietsen langs het Veenschap. Daar zie ik met eigen ogen hoe een akker, helemaal omgeploegd en “schoongemaakt” ligt tussen de natuur. De grond is verpacht zonder voorwaarden die passen bij de aangrenzende natuur, dan krijg je dit. Inmiddels hebben we er zowel Statenvragen als Gemeentelijke vragen over gesteld. Ook dan maak ik foto’s, immers een politicus heeft wel reces maar geen vakantie ook al is het prachtig weer.

De dag dat deze column werd gepubliceerd werd bekend dat graafmachines een aantal vogelnesten hebben vernield in natuurgebied Overtoom-Middelveen. De PvdA-fractie heeft onmiddellijk actie ondernomen om uit te zoeken hoe dit heeft kunnen gebeuren, en om ervoor te zorgen dat dit in de toekomst niet meer voorkomt. Onze schriftelijke vragen lees je hier: 10-05-2018 Schriftelijke vragen overtoom (.PDF).

Anneke Beukers

Mijn naam is Anneke Beukers. In de jaren tachtig van de vorige eeuw lid geworden van de PvdA. Eerst actief in de afdeling Vriezenveen, daarna in Twenterand en daar kun je me nog steeds vinden. In 2011 trad ik toe tot de Staten van Overijssel en met heel veel plezier heb ik deze eervolle opdracht

Meer over Anneke Beukers