Provincie Overijssel deelt prijzen uit voor Blije Berm

7 september 2022

Afgelopen week zijn aan drie gemeenten prijzen uitgereikt voor de Blijste berm van Overijssel. De gemeente Hellendoorn won de eerste prijs, de tweede plaats was voor de gemeente Steenwijkerland en de gemeente Dalfsen heeft de aanmoedigingsprijs gewonnen.

De ‘Blije Berm’-verkiezing was een initiatief van inmiddels ex-Statenlid Robert Jansen van GroenLinks. Een kleine anderhalf jaar geleden, tijdens de behandeling van de Perspectiefnota 2022, diende ik zijn motie om de prijs uit te reiken mede in, samen met de ChristenUnie.

We hebben allemaal de mond vol van biodiversiteit, verduurzaming en natuur, maar hoe breng je zoiets nu duidelijk over het voetlicht? Op het gebied van bermbeheer zijn de afgelopen jaren enorme stappen gezet. Van regelmatig alles kaal maaien richting later, verspreid en minder maaien, het maaisel afvoeren, eventueel inzaaien van kruiden en bloemen; er is echt sprake van flinke verbetering. Een bloeiende en groeiende berm is van groot belang voor heel veel organismen. Insecten, ongewervelden, amfibieën, vogels, kleine zoogdieren, noem maar op. Bovendien maakt een blije berm de gemiddelde trip, of die nu met de auto, de fiets of de benenwagen wordt afgelegd een stuk interessanter.

Om gemeenten uit te dagen hun uiterste best te doen leek het ons een goed idee om hieraan dus een prijs te verbinden. Behalve het competitieve element maak je met deze wedstrijd ook duidelijk welke gemeenten goed bezig zodat andere gemeenten hier een voorbeeld aan kunnen nemen. Hopelijk mogen we als provincie nog veel prijzen uitreiken, tot er uiteindelijk geen triestmakende golfbaanberm meer over is. Uiteindelijk is immers de natuur de grootste winnaar van deze competitie!