Werkbezoek basisvaardigheden in Steenwijkerland

30 september 2021

Op woensdag 29 september waren we met een aantal Statenleden én onze gedeputeerde Tijs de Bree op bezoek in Steenwijk met als onderwerp basisvaardigheden. Een onderwerp dat onze fractie na aan het hart ligt. Basisvaardigheden zoals taal, rekenen maar ook in toenemende mate digitale vaardigheden worden steeds belangrijker; wie er niet over beschikt vindt lastiger zijn weg op de arbeidsmarkt en bij de overheid maar loopt bijvoorbeeld online ook meer risico. Wethouder Trijn Jongman (PvdA) zit hier vanuit de gemeente bovenop.

Allereerst kregen we een uitleg bij, door én van het Taalpunt, dat ondanks de naam ook aandacht besteed aan reken- en digitale vaardigheden.  Zo is er een programma dat zich richt op kinderen (https://www.samenvoorryan.nl/), om te voorkomen dat deze later erg belangrijke basisvaardigheden missen.

Ook werd er verteld over de aanpak bij volwassenen. Ze maken veel werk van het opsporen en benaderen van inwoners van de gemeente Steenwijkerland die ondersteuning kunnen gebruiken bij het ontwikkelen van basisvaardigheden. Veel werkgevers uit de gemeente doen mee, omdat ook zij het belang zien van basisvaardigheden bij hun (potentiële) werknemers.

Belangrijk is dat samen met de cursist wordt gezocht naar wat deze zoekt of nodig heeft en op welke manier dit het beste kan worden aangeboden. Bijvoorbeeld het kunnen lezen van brieven van de overheid, het werken met een smartphone of het schrijven van een sollicitatie. Een ander belangrijk onderdeel is ‘empowerment’; veel inwoners die onvoldoende basisvaardigheden beheersen missen zelfvertrouwen, hebben het gevoel er toch niet helemaal bij te houden of zijn bijvoorbeeld erg onzeker over hun toekomstkansen.

Daarna hebben we een bezoek gebracht aan de Noordwestgroep, de voormalige sociale werkvoorziening in Steenwijkerland. Ook hier maken ze inmiddels veel werk van het aanleren en ontwikkelen van belangrijke vaardigheden van hun medewerkers. Dit zorgt er aan de ene kant voor dat medewerkers makkelijker een baan vinden bij een ander bedrijf, maar ook dat ze meer en vaker opdrachten binnenhalen waarvoor je deze vaardigheden nodig hebt.

Al met al een erg inspirerend bezoek en een voorbeeld voor andere gemeentes!