De PvdA wil direct inzicht in de blunders die ProRail heeft gemaakt bij het vernieuwen van Overijsselse spoorlijnen. “Het is ongekend dat zo kort voor de overdracht van de gerenoveerde lijnen zulke fundamentele gebreken tevoorschijn komen,” stelt PvdA-Statenlid Hans Nooter. “Ik verwacht op korte termijn een oplossing.”
Aanstaande zondag 10 december gaat de nieuwe dienstregeling in. Maar gisteren meldde ProRail dat er fouten zijn gemaakt bij de bouw van het nieuwe station Stadshagen op de lijn Zwolle-Kampen. Daardoor kan de instabiele bodem de snelheid van de nieuwe trein niet aan. De trein moet langzamer rijden. Om toch op tijd bij de eindstations Kampen en Zwolle te zijn rijdt de trein het nieuwe station voorlopig voorbij. “Dat heeft directe gevolgen voor de buslijnen van en naar station Stadshagen,” zegt Nooter. “Er zou bijvoorbeeld een bus naar Deltion gaan rijden om de drukte op Zwolle centraal te verminderen.”
Het is niet de enige blunder die ProRail heeft gemaakt bij spoorvernieuwing in Overijssel. Bij de spoorvernieuwing tussen Zwolle en Enschede zijn fouten gemaakt bij de aanleg van de stroomvoorziening. Door weer andere fouten kan de intercity uit Enschede niet verder rijden dan Raalte, en kunnen rolstoelreizigers al maanden niet met de intercity naar Leeuwarden. Een miljoenenstrop dreigt.
“Het kan niet zo zijn dat de reiziger en de belastingbetaler opdraaien voor slecht werk,” vindt Nooter. Hij wil van Gedeputeerde Staten weten hoe de spoorwegproblemen zo snel mogelijk opgelost gaan worden. “De geloofwaardigheid en betrouwbaarheid van het openbaar vervoer is in het geding.”