PvdA wil dat ABZ uit dorpskern Markelo verdwijnt

Door Annemieke Wissink op 1 maart 2023

De PvdA Overijssel wil veevoerfabriek ABZ uit het centrum van Markelo verplaatst wordt. Dat staat in het verkiezingsprogramma van de partij.

“Op een aantal plekken in Overijssel staan forse ‘solitaire fabrieken’ middenin dorpskernen. Hun locatie is historisch zo gegroeid maar is inmiddels vaak verre van ideaal,” schrijven de sociaaldemocraten.

Voorbeeld van overlast

“Alhoewel ze voldoen aan de wettelijke eisen, zorgen ze voor overlast bijvoorbeeld door stof, stank, geluid of vrachtwagens die dwars door het dorp moeten. Hierdoor worden leefbaarheid en de ontwikkelkansen van de kern fors aangetast. Veevoerfabriek ABZ in Markelo is hiervan een prangend voorbeeld.”

De PvdA wil dat de provincie gemeenten helpt om deze bedrijven ter verplaatsen naar een locatie die minder overlast oplevert, “mits alle betrokken partijen bereid zijn inzet te leveren”.

Klem

“ABZ is natuurlijk niet uniek in Overijssel. Er zijn meer van dit soort fabrieken middenin dorpskernen, maar ABZ is wel een heel duidelijk voorbeeld van een fabriek die eigenlijk niet in een dorpskern past” zegt PvdA-lijsttrekker Annemieke Wissink. “Het zou ons wat waard zijn om die verplaatst te krijgen. Dat is beter voor de leefbaarheid, de economische ontwikkelkansen van het dorp en die van het bedrijf zelf.”

Voor Wissink is de situatie van ABZ geen nieuw fenomeen. “Toen ik nog gemeenteraadslid was in Hof van Twente hebben met onze PvdA-fractie al regelmatig geprobeerd deze verplaatsing serieus op de agenda te krijgen. En ook in de Staten heb ik de situatie samen met andere partijen, waaronder de VVD, meermaals aan de kaak gesteld. Het is een lastig, ingewikkeld en duur probleem, maar wat mij betreft wel een probleem dat snel aangepakt moet worden.”

Annemieke Wissink

Overijssel is prachtig. Samen met mijn man en onze drie kinderen geniet ik elke dag van de schitterende omgeving en de mooie mensen. Toch moet het beter. Teveel mensen zijn onzeker over hun werk, huis en over de toekomst van hun kinderen en kleinkinderen. Ik strijd voor een provincie waarin iedereen de kans krijgt om

Meer over Annemieke Wissink