PvdA stelt Kamervragen over risico’s zoutwinning

Door Anneke Beukers op 1 juni 2018

De PvdA heeft Kamervragen gesteld over de risico’s van zoutwinning. Uit een rapport van Staatstoezicht op de Mijnen blijkt dat zoutholtes onder afvalverwerker Twence in Hengelo een ernstig risico op vervuiling van bodem en grondwater vormen. PvdA-Kamerleden William Moorlag en Henk Nijboer stellen dat in het verleden onvoldoende is nagedacht over de risico’s van zoutwinning op de lange termijn.

Ze willen van minister Wiebes van Economische Zaken weten of hij net als het Staatstoezicht vindt dat er snel een plan moet komen om de mogelijke instabiliteit van de vuilstort op te lossen, en hoe Wiebes aankijkt tegen de verantwoordelijkheid van Akzo Nobel, het bedrijf dat zout wint in Twente.

PvdA-Statenlid Anneke Beukers noemt het “verbazingwekkend” dat Akzo Nobel blijkbaar een andere risico-inschatting maakt dan Staatstoezicht op de Mijnen. “Als daar zo’n groot verschil van mening over is, hoe moeten we dan andere uitspraken van Akzo over de veiligheid interpreteren?” Beukers wil van de provincie weten of er ooit goedkeuring is verleend voor het bouwen bovenop de zoutcavernes in Hengelo, hoe destijds die afweging is gemaakt en wie verantwoordelijk is voor de veiligheid.

Anneke Beukers

Mijn naam is Anneke Beukers. In de jaren tachtig van de vorige eeuw lid geworden van de PvdA. Eerst actief in de afdeling Vriezenveen, daarna in Twenterand en daar kun je me nog steeds vinden. In 2011 trad ik toe tot de Staten van Overijssel en met heel veel plezier heb ik deze eervolle opdracht

Meer over Anneke Beukers