Op bezoek bij een geitenhouder

Door Annemieke Wissink op 30 november 2017

Afgelopen week was ik op bezoek bij een bezorgde geitenhouder. Hij had mij uitgenodigd vanwege de commotie rond de volksgezondheidsrisico’s van geitenhouderijen. Een uitnodiging die ik niet direct verwacht had, maar waar ik wel heel blij mee was.

Tot nu toe had ik wel reacties ontvangen over onze opstelling in deze discussie. Zowel positieve reacties van bezorgde inwoners, als negatieve, voornamelijk uit agrarische hoek. Ik snap dat onze inzet op dit onderwerp, het vragen van aandacht voor deze volksgezondheidrisico’s en onze inzet voor een acute bouwstop, heel vervelend kunnen zijn voor geitenhouders. Juist op zo’n moment is een gesprek heel waardevol.

Over het belangrijkste punt waren we het gelukkig snel eens. Beiden vinden we volksgezondheid heel belangrijk en willen we niet dat geitenhouderijen een risico voor de volksgezondheid vormen. Het vervolgonderzoek over de omvang en herkomst van deze risico is dus heel belangrijk. Dit onderzoek moet zo snel mogelijk worden uitgevoerd. Er was ook een punt waar we het niet over eens waren. Ik schat de risico’s veel hoger in dan hij. Dat maakt het ook logisch dat ik de noodzaak zie om in te grijpen en hij niet. Maar we moesten ook beide concluderen dat wij niet de autoriteiten zijn die een goede risicoanalyse kunnen maken. Het is goed dat de provincie nu heeft besloten de GGD te vragen om de risico’s voor Overijssel zo goed mogelijk in beeld te brengen.

Een opvallende overeenkomst was de onvrede over de beeldvorming. Hij voelt zich weggezet als iemand die zijn buren in gevaar brengt, terwijl hij hard werkt om op een goede manier zijn boterham te verdienen voor zichzelf en zijn gezin. Ik voel me ook weggezet, namelijk als iemand die er alleen op uit is om boeren te pesten, terwijl mijn motivatie zit in mijn oprechte zorgen over de volksgezondheid.

Wat ik met name positief vond is dat we er tijdens het gesprek achter kwamen dat we het over veel meer zaken eens waren dan we daarvoor dachten. En waar je elkaar inhoudelijk niet kan vinden, brengt zo’n gesprek direct meer begrip over de opstelling van de ander. We zijn het misschien niet helemaal met elkaar eens, dat hoeft ook niet, maar we snappen en respecteren elkaar wel en dat is enorm waardevol.

Annemieke Wissink

Overijssel is prachtig. Samen met mijn man en onze drie kinderen geniet ik elke dag van de schitterende omgeving en de mooie mensen. Toch moet het beter. Teveel mensen zijn onzeker over hun werk, huis en over de toekomst van hun kinderen en kleinkinderen. Ik strijd voor een provincie waarin iedereen de kans krijgt om

Meer over Annemieke Wissink