Mogelijke fraude bij aanbesteding ov door vervoerder Keolis

3 juni 2020

Gerommel rond het busvervoer in de regio IJssel-Vecht. Vervoersbedrijf Keolis heeft mogelijk gefraudeerd bij de aanbesteding van het openbaar vervoer in de IJssel- en Vechtstreek. Onderzoeksplatform Follow the Money onthulde dat eind mei.

Keolis won vorig jaar een concessie met een waarde van 900 miljoen euro voor het openbaar busvervoer in delen van Overijssel, Gelderland en Flevoland. Maar de vervoerder zou in het geheim verboden afspraken hebben gemaakt met de Chinese busbouwer BYD. Keolis heeft inmiddels een aantal medewerkers ontslagen en zegt aangifte tegen hen te doen.

De affaire leidt tot politieke vragen. Wat is er precies gebeurd, en wat zijn de gevolgen voor Keolis en voor de concessie? Daarover zullen we de komende weken duidelijkheid moeten krijgen. De provincie onderzoekt op dit moment de juridische gevolgen.

Voor de PvdA is het op dit moment vooral zaak dat de bussen blijven rijden. De nieuwe concessie gaat in het nieuwe jaar in. Wat er ook gebeurt met de concessie, onze inwoners moeten ook na 31 december gewoon met de bus naar hun werk, de supermarkt of hun familie kunnen. En ook de buschauffeurs verdienen snel duidelijkheid over de toekomst van hun werk. De problemen van Keolis mogen niet de problemen worden van de reiziger of de chauffeur. En de provincie heeft ons beloofd alles op alles te zetten om daarvoor te zorgen.