In Memoriam Jan ter Schegget

Door Anneke Beukers op 14 december 2018

Deze week bereikte ons het droevige bericht dat onze partijgenoot Jan ter Schegget is overleden. Jan was namens de PvdA wethouder in Dinkelland en lange tijd Statenlid en fractievoorzitter van onze partij in Overijssel. Hij overleed 11 december na een ziekbed van enkele maanden. Jan was nog maar 65 jaar oud.

Jan werd al jong lid van de PvdA. Hij was bijzonder geïnspireerd door zijn grote voorbeeld Joop den Uyl. Hij begon zijn politieke loopbaan in de afdeling Denekamp, waar hij onder meer lid was van het bestuur en van de fractie.

Zijn Statenlidmaatschap begon in 1995 en eindigde in 2007. Negen jaar lang was hij fractievoorzitter. In de Staten van Overijssel kenmerkte zijn fractievoorzitterschap zich enerzijds door zijn rust en anderzijds door zijn gedrevenheid. Die gedrevenheid had altijd te maken met mensen die bescherming nodig hadden, Jan wilde de spreekbuis zijn van de “gewone man en vrouw”. Onder zijn leiding kleurde de fractie van de PvdA behalve rood ook groen. Eerder dan anderen had hij in de gaten dat de natuur in Nederland gevaar liep. En de natuur heeft geen stem, verklaarde hij. Ook die heeft een spreekbuis nodig.

Jan werd binnen en buiten de fractie gewaardeerd om zijn inzet en zijn scherpe politieke antenne. Hij was een markante persoonlijkheid die vanwege zijn constante verzet tegen onderdrukking, armoede of ander sociaal onrecht werd gerespecteerd. Hij liet nergens na kenbaar te maken dat hij daarnaast volop inspiratie putte uit zijn passie voor muziek en cultuur.

In 2008 keerde hij terug naar de lokale politiek als wethouder, maar in 2010 verloor de PvdA in Dinkelland de verkiezingen en daarmee kwam een eind aan zijn wethouderschap. In 2014 verliet hij de actieve Dinkellandse politiek. Het afnemend interesse in de politiek in het algemeen en de terugval van de PvdA in het bijzonder, baarde hem zorgen omdat een sterke sociaaldemocratische beweging in zijn ogen nodig was, zowel lokaal als provinciaal.

Met het overlijden van Jan verliest de PvdA een bewogen en bevlogen sociaaldemocraat. Zijn vrouw Erna en zijn kinderen verliezen een bijzonder, warm en geliefd man. We wensen hen en iedereen die Jan gekend heeft alle sterkte toe.

Anneke Beukers

Mijn naam is Anneke Beukers. In de jaren tachtig van de vorige eeuw lid geworden van de PvdA. Eerst actief in de afdeling Vriezenveen, daarna in Twenterand en daar kun je me nog steeds vinden. In 2011 trad ik toe tot de Staten van Overijssel en met heel veel plezier heb ik deze eervolle opdracht

Meer over Anneke Beukers