In de bres voor molens in zwaar weer

Door Annemieke Wissink op 17 juli 2019

De PvdA vraagt de provincie geld vrij te maken voor onderhoud en herstel van Overijsselse molens. In totaal zou zo’n 1,6 miljoen nodig zijn voor het herstel van tien wind- en watermolens die ingrijpende restauratie nodig hebben. De PvdA ziet graag dat de provincie daar een deel van bijdraagt.

“Veel van deze molens hebben jarenlang ons koren gemalen. En sommige hebben bij weer en ontij de voeten van onze inwoners drooggehouden. Nu zitten ze zelf in zwaar weer,” zegt PvdA-fractievoorzitter Annemieke Wissink. “Molens zijn cultureel erfgoed, een stukje levende geschiedenis van onze provincie dat in de meeste gevallen met weinig geld door groepen vrijwilligers in de benen gehouden. Daar moeten we zuinig op zijn. Deze molens én hun molenaars verdienen onze steun.”

Verhaal van Overijssel

Eén van de molens die hoognodig onderhoud nodig hebben De Wicher, een kleine poldermolen in de Weerribben. In een zware decemberstorm verloor de molen één van haar wieken. Geld voor onderhoud is er niet, laat staan voor herstel. “Het zou echt zonde zijn als zo’n molen daardoor verdwijnt,” vindt Wissink. “En zoals De Wicher zijn er meer. Ze zijn beeldbepalend, en ze vertellen het verhaal van Overijssel.”

De tien molens waarvoor de PvdA aandacht vraagt zijn de molen van Oud Hengel in Ootmarsum, De Valk in Zalk, de Vilsterse Molen in Vilsteren, de Grote Geesterse Molen in Geesteren, de Lonneker Molen in Lonneker, de Leeuw in Lettele, de Oostendorper watermolen in Haaksbergen, de Watermolen in Singraven, de Braakmolen in Goor en De Wicher in Kalenberg

Annemieke Wissink

Overijssel is prachtig. Samen met mijn man en onze drie kinderen geniet ik elke dag van de schitterende omgeving en de mooie mensen. Toch moet het beter. Teveel mensen zijn onzeker over hun werk, huis en over de toekomst van hun kinderen en kleinkinderen. Ik strijd voor een provincie waarin iedereen de kans krijgt om

Meer over Annemieke Wissink

Waar ben je naar op zoek?