Hockey Club Twente wint Rode Vuist 2022

7 februari 2022

De Hockey Club Twente is de winnaar van de Rode Vuist 2022. De club krijgt de prijs vanwege haar inzet voor g-sport, sport dus voor mensen met een beperking of kwetsbaarheid. Trainer Marjolein Purmer en voorzitter Annemieke Beunk ontvingen de prijs voor een bijzondere inzet voor een sociaal Overijssel uit handen van PvdA-fractielid Niels van der Hoorn.

“De HC Twente biedt sinds 2002 g-hockey aan,” aldus Van der Hoorn. “Al 20 jaar werkt de club zo aan kwesties die we allemaal belangrijk vinden: gezondheid, inclusie, meedoen, persoonlijke ontwikkeling, jezelf kunnen zijn. Grote thema’s waar vaak lang over gepraat wordt, maar hier wordt het gewoon waargemaakt. Door te trainen, te bewegen, door samen een wedstrijdje te spelen. Zo maakt deze club onze provincie een stukje mooier en socialer. Op een manier die eigenlijk heel gewoon zou moeten zijn, maar dat nog niet altijd is.”

Special Olympics

Dit jaar organiseert Twente de Special Olympics Nationale Spelen, het grootste landelijke sportevenement voor mensen met een verstandelijke beperking. Daarmee is er nu even veel aandacht voor de G-sport. “Dat is natuurlijk hartstikke goed,” vindt Van der Hoorn. “Maar het belangrijkste is dat we die aandacht en die energie ook ná het evenement vasthouden. De bekendheid en het aanbod van g-sport kan nog flink verbeterd worden. Het liefste zou ik zien dat elke sportclub g-sport aanbood. Zover is het nog niet, dus er is nog flink werk aan de winkel. De Hockey Club Twente is daarbij een lichtend voorbeeld voor andere clubs.”

Rode Vuist
De Rode Vuist wordt dit jaar voor de zes keer uitgereikt. De PvdA Overijssel heeft de prijs in het leven geroepen om een persoon of instelling in het zonnetje te zetten die zich bijzonder heeft ingezet voor een mooi en sociaal Overijssel. De vorige winnaars waren Reisopera-directeur Nicolas Mansfield (2017), de Enschedese Stichting Sheltersuit (2018), multiculturele vrouwengroep Vrouwen voor Elkaar uit Deventer (2019), de Stichting Single Supermom (2020) en onderwijspersoneel van basisscholen in coronatijd (2021).

Sociaal Hout

De Rode Vuist is gemaakt door Binthout, een sociale onderneming die Nederlandse bomen redt van de versnipperaar. Van boom tot eindproduct creëren zij diverse werkzaamheden die passen bij de wensen en behoeften van mensen met een zekere afstand tot de reguliere arbeidsmarkt.