Stoot·blok (het; o; meervoud: stootblokken)
~ (spoorwegen) zwaar hekwerk met een stootbalk aan het eind van een dood spoor
Stootblokken. In Enschede staan er twee op hetzelfde stukje spoor. Een wonderlijk gezicht; het spoor loopt door maar toch twee stootblokken. Twintig meter uit elkaar. Eentje voor de trein uit de richting Zwolle en eentje die de trein uit Münster moet tegenhouden. Waarom eigenlijk? Het spoor ligt er, en toch moeten reizigers van Zwolle naar Münster overstappen.
Deze week kwam staatssecretaris Vivianne Heijnen van Infrastructuur en Waterstaat op bezoek in Twente. In Enschede liet ze zich informeren over de kansen en mogelijkheden van de grensoverschrijdende spoorverbinding Zwolle-Twente-Münster. Een brede delegatie ontving de staatssecretaris, met vertegenwoordigers van de Regio Zwolle, de Twente Board, de EUREGIO en natuurlijk onze goede buurman Rainer Doetkotte, de burgemeester van het Duitse Gronau.
Namens de provincie Overijssel heb ik een lans gebroken voor de treinverbinding tussen Zwolle en Münster. Het doel van het project EuregioRail is om de beide verbindingen aan elkaar te koppelen en zo een rechtstreekse treinverbinding te realiseren. In principe is het niet ingewikkeld. Een technische studie liet vorig jaar zien dat voor een bedrag van 100 miljoen euro niet alleen de treinen uit Zwolle en Münster aan elkaar gekoppeld kunnen worden, maar ook de trein uit Dortmund door kan rijden tot Hengelo.
Haast geboden
Er is haast: in Duitsland wordt het traject tussen Gronau en Münster geëlektrificeerd. Tussen Enschede en Münster rijden nu nog diesels. Als Nederland dat laatste stukje spoor niet aanpakt zullen de geplande elektrische dubbeldekstreinen uit Münster vanaf 2028 niet meer door kunnen rijden tot in Enschede.
Reizen naar, door en vanuit Overijssel moet gemakkelijk zijn. Dat hebben we ook zo in ons coalitieakkoord opgeschreven. Snel en toegankelijk internationaal treinvervoer is daar een belangrijk onderdeel van. Een vlotte treinverbinding tussen Zwolle, Enschede en Münster is goed voor de bereikbaarheid en de economie van Twente.
Letterlijk staand tussen de twee stootblokken bespraken we met het belang van goed internationaal openbaar vervoer. Elektrificatie van het laatste stukje spoor is noodzakelijk voor Twente en voor Overijssel. Daarom hebben we de staatssecretaris gevraagd om steun. Gelukkig bevestigde ze tijdens het werkbezoek het belang van grensoverschrijdend spoor. Nu is er werk aan de winkel voor het vervolg. Zodat hopelijk die twee stootblokken in Enschede geschiedenis zijn.