Creatief door de crisis

Door Annemieke Wissink op 18 mei 2021

Tijdens een bijeenkomst op 12 mei bleek het weer eens: onze kunst- en cultuursector is creatief, ondernemend en bevlogen. Corona of niet, zij laten zich niet uit het veld slaan en gaan vol goede moed door met het bereiken en inspireren van zoveel mogelijk mensen. Ik was blij verrast door de inventieve en vindingrijke ideeën en de gepassioneerde inzet van onze Overijsselse culturele instellingen in deze moeilijke tijd.

Te gast waren theater Sonnevanck, Historisch Centrum Overijssel, de organisatie van het Bevrijdingsfestival, Phion en het Rijnbrink. Deze organisaties hebben de afgelopen tijd niet alleen aangegrepen om te kijken hoe ze onder lastige omstandigheden toch hun publiek kunnen bereiken, maar ook welke kansen dit biedt voor de toekomst. Van interactieve theatrale films, muziekopdrachten voor kinderen tijdens thuisonderwijs tot een digitale vrijheidsexpeditie, bomenpoëzie, klassieke muzikale karaoke, een digitaal democratiefestival en veel tutorials, webinars, platforms en livestreams. De culturele sector heeft zeker niet stilgezeten en heeft een gigantisch, deels nieuw, publiek weten te bereiken en daar mogen we enorm trots op zijn.

Toegankelijkheid

Natuurlijk zijn er ook uitdagingen. Zo is het nog een zoektocht om ook betere verdienmodellen te ontwikkelen bij veel van deze nieuwe vormen. Een andere en misschien nog wel een grotere uitdaging is de toegankelijkheid. Veel nieuwe ontwikkelingen richten zich op de digitale weg en lang niet alle Overijsselaars zijn digitaal vaardig genoeg om hierin mee te bewegen. Dit probleem zie je overigens niet alleen in de culturele sector, maar ook op andere plekken. De coronabeperkingen en de daarbij behorende registratieplicht hebben de digitalisering enorm versneld, en niet iedereen kan dat tempo bijhouden.

De culturele sector heeft zichzelf onder de druk van de beperkingen razendsnel weten te ontwikkelen en heruitvinden. Daarvoor is lef en creativiteit nodig, het talent om buiten de lijntjes te kleuren en een enorme passie om je publiek te bereiken. Al deze vaardigheden en kwaliteiten zijn volop aanwezig in onze culturele makers en instellingen. Het zou zonde zijn om deze alleen binnen deze sector te benutten. Zou het niet mooi zijn wanneer andere branches deze creativiteit zouden kunnen gebruiken om mee te denken over hun uitdagingen, ik denk bijvoorbeeld aan de recreatieve sector, de ouderenzorg of de retail. Ik denk dat het de al aanwezige creativiteit in deze sectoren een enorme boost zou kunnen geven. En misschien hebben zij nog wel goede ideeën om de verdienmodellen en de toegankelijkheid van de culturele sector te vergroten.

Er zijn zoveel sectoren zich aan het ontwikkelen en heruitvinden. Er worden lessen geleerd, horizonnen verlegd en investeringen gedaan. Deze bijeenkomst had voor mij een heel hoopvolle boodschap. Alles is in beweging, het is een moeilijke maar ook heel creatieve tijd. De einde van de coronacrisis lijkt gelukkig in zicht, het heeft veel pijn gedaan, maar ons ook mooie dingen gebracht. Ik ben ontzettend trots op al die creatieve geesten die in deze moeilijke tijd nieuwe wegen hebben gezocht en gevonden.

Annemieke Wissink

Overijssel is prachtig. Samen met mijn man en onze drie kinderen geniet ik elke dag van de schitterende omgeving en de mooie mensen. Toch moet het beter. Teveel mensen zijn onzeker over hun werk, huis en over de toekomst van hun kinderen en kleinkinderen. Ik strijd voor een provincie waarin iedereen de kans krijgt om

Meer over Annemieke Wissink