Treinreizigers op de lijn tussen Enschede en Zwolle klagen al weken over propvolle treinen. Sinds de Sallandlijn is overgenomen door Keolis is het in de spits dringen geblazen op station Raalte. De reden is de nieuwe intercity die rijdt op de lijn. Door een vertraagde oplevering van het perron in Zwolle rijdt de intercity maar tot Raalte. Alle reizigers moeten daarom in Raalte over stappen op de sprinter, met grote drukte als gevolg. Een oplossing is er niet, blijkt uit vragen die PvdA-Statenlid Hans Nooter stelde aan gedeputeerde Bert Boerman.
Een logisch redmiddel lijkt om meer of langere treinen in te zetten op het traject Raalte-Zwolle. Maar dat kan volgens de gedeputeerde niet. De perrons langs de Sallandlijn zijn te kort voor langere treinen, en capaciteit voor meer sprinters op het spoor is er niet. De drukte zal dus waarschijnlijk nog tot augustus duren. Dan is het intercityperron in Zwolle eindelijk klaar. Het is de zoveelste tegenslag bij de broodnodige spoorverbetering in Overijssel, constateert Nooter.
Een extra bijkomstigheid is dat Keolis verplicht is om bij evenementen zoals het bevrijdingsfestival in Zwolle of grote voetbalwedstrijden wél extra capaciteit te leveren. Het gaat daarbij om reguliere wedstrijden of afgesproken evenementen. Dat was op 20 december niet het geval, toen Ajax op bezoek kwam bij FC Twente. Na de 1-1 dreigde er chaos op de Twentse perrons omdat bijna 3.000 fans slechts minuten hadden om de laatste trein naar Hengelo te halen.
Met het verdelen van het spoor over meerdere bedrijven blijkt dat ook de afspraken met verschillende vervoerbedrijven verschillen. Dat geldt ook voor de geldigheid van sommige kortingskaarten.“Verwarrend en zeer onwenselijk,” vindt Nooter. De provincie Overijssel is volgens gedeputeerde Boerman in overleg met het ministerie voor een regeling en financiering die zorgt voor de organisatie van extra vervoercapaciteit als daar vooraf geen afspraak over is gemaakt. Hoe die regeling eruit zou moeten komen te zien is vooralsnog onduidelijk.