Het Rijk reserveert € 50 miljoen voor het verbeteren van de treinverbinding tussen Overijssel en Duitsland. Dat staat in een brief aan de Tweede Kamer die minister van Nieuwenhuizen heeft gepubliceerd.
Met het geld moeten onder meer snelheidsverhogende maatregelen worden genomen tussen Oldenzaal en Hengelo, zodat treinen sneller kunnen rijden. Ook komen er extra perrons in Oldenzaal en Deventer. De minister beloofd de regio goed te betrekken bij de te nemen maatregelen.
Berlijntrein
De minister bevestigd in de brief dat de internationale ‘Berlijntrein’ voorlopig via Twente blijft rijden. Routevarianten via Arnhem of Zwolle blijken ‘op de midellange termijn niet haalbaar’. Ondertussen worden eind dit jaar worden al enkele treinen met 10 minuten versneld door tijdelijke aanpassingen in de dienstregeling.
Blij
De PvdA is blij met de aangekondigde maatregelen. “Kwalitatief goede en snelle treinverbindingen zijn enorm belangrijk voor de ontwikkeling van Oost-Nederland,” zegt PvdA-Statenlid Hans Nooter. “Hoe sneller en betrouwbaarder de verbindingen met Duitsland en de Randstad zijn, hoe beter dat is voor Twente en Overijssel. Goed dus om te zien dat een deel van de landelijke spoormiljarden ook in onze provincie landt.”
Vragen
De brief van de minister roept ook nog vragen op. Het blijft onduidelijk hoe en wanneer de laatste dieselsporen verduurzaamd gaan worden. Minister Van Nieuwenhuizen onderstreept het belang van een snellere spoorverbinding Zwolle-Enschede, maar schrijft niet hoe die gerealiseerd gaat worden. Het blijft in de brief bij een ‘onderzoek om alle beslisinformatie beschikbaar te krijgen’. De PvdA vraagt vervoergedeputeerde Boerman om duidelijk te maken op welke termijn we de resultaten van dat onderzoek mogen verwachten.