Het is nog maar de vraag of volgend jaar meer en langere treinen van en naar Zwolle kunnen rijden. Een stroomtekort op het spoor dreigt roet in het eten te gooien. Er staat niet voldoende spanning op de bovenleidingen om nieuwe treinen van stroom te voorzien. Het traject Zwolle – Groningen kan hierdoor in de problemen komen. Dat blijkt uit een rapport van spoorbeheerder ProRail. De PvdA wil van de provincie weten wat de gevolgen zijn voor het treinvervoer in en door Overijssel.
“Een goed en betrouwbaar Openbaar Vervoersysteem is van groot belang voor de bereikbaarheid, leefbaarheid en economische ontwikkeling van Overijssel,” vindt PvdA-Statenlid Hans Nooter. “Voor een betrouwbare dienstregeling is een betrouwbare stroomvoorziening essentieel. Wij willen graag van de provincie weten welke effecten het dreigende stroomtekort heeft voor de reizigers, de bereikbaarheid van Overijssel en wat we samen met het rijk, de NS en ProRail aan gaan doen om het probleem op te lossen.”
Volgens ProRail worden meer dan zestig trajecten in het land straks met stroomproblemen geconfronteerd. Om het probleem aan te pakken moeten meer of grotere transformatoren worden neergezet, die meer elektriciteit naar de bovenleidingen voeren. Ook de kabels die langs het spoor liggen moeten worden verzwaard. De kosten om dit te verhelpen worden geschat op 2 miljard euro voor heel Nederland.
De provincie Overijssel heeft de afgelopen periode veel geïnvesteerd in betere bereikbaarheid en elektrificatie van het spoor. In de nabije toekomst willen we het spoor Almelo – Hardenberg en de verbinding tussen Hengelo en Zutphen elektrificeren.