Verkenners adviseren provinciebestuur BBB, VVD, GroenLinks, PvdA en SGP

Door Annemieke Wissink op 21 april 2023

Na de provinciale verkiezingen van maart hebben twee verkenners met alle politieke partijen gesprekken gevoerd over een nieuwe coalitie. Hun advies is dat een coalitie van de BoerBurgerBeweging (BBB), VVD, GroenLinks, PvdA en SGP het meest kansrijk is.

Het volledige advies lees je hier.

Hieronder lees je de bijdrage van onze fractievoorzitter Annemieke Wissink bij de bespreking van het advies in Provinciale Staten, afgelopen woensdag 19 april.

Voorzitter,

De PvdA wil graag beginnen met het bedanken van onze verkenners, Jolanda Waaijer en Wout Wagenmans. Wij hebben de verkenningsgesprekken als plezierig en open ervaren met een goede balans tussen de inhoud en de menselijke kant van samenwerking. Wij herkennen de toon en inhoud van onze gesprekken ook in het verslag, wat, volgens ons, een heldere inkijk geeft in de afwegingen die gemaakt zijn om te komen tot het advies om het formatieproces in te gaan met de partijen BBB, VVD, GroenLinks, PvdA en de SGP.

Het advies doet zeker recht aan de punten die wij als wenselijk hebben aangegeven voor de samenstelling van een nieuwe coalitie:

• een brede midden-coalitie
  • balans tussen rechts en links
  • een brede getalsmatige meerderheid
  • en een balans tussen ervaring en vernieuwing

Toch had het advies op eerste oog iets onverwachts. Er zijn immers ook combinaties mogelijk van partijen die inhoudelijk dichter bij elkaar lijken te liggen en die er wellicht inhoudelijk dus eenvoudiger met elkaar uit komen.

Maar na even denken ontstond bij ons de vraag. Wat is eigenlijk het doel? Is je doel om voor onszelf de makkelijkste politieke weg te kiezen? Of is ons doel om te komen tot zo breed mogelijk gedragen oplossingen voor de Overijsselse uitdagingen? We hebben allemaal geconcludeerd dat polarisatie in onze samenleving toeneemt, dat er kloven te overbruggen zijn en dat we vinden dat we hier een rol in te spelen hebben. Volgens ons sluit dit brede advies goed aan bij deze collectieve ambitie.

De verkenners concluderen uit de gesprekken dat er tussen deze partijen programmatische verschillen bestaan, maar dat er geen inhoudelijke blokkades zijn uitgesproken en dat de wil om verschillen te overbruggen om tot oplossingen te komen groot is.

Wij zijn gemotiveerd om in deze gesprekken met BBB, VVD, GroenLinks en SGP aan de slag te gaan met als ambitie om met breedgedragen oplossingen te komen en aan een bestuurscultuur te werken die bijdraagt aan het herstel van vertrouwen in de politiek.

Annemieke Wissink

Overijssel is prachtig. Samen met mijn man en onze drie kinderen geniet ik elke dag van de schitterende omgeving en de mooie mensen. Toch moet het beter. Teveel mensen zijn onzeker over hun werk, huis en over de toekomst van hun kinderen en kleinkinderen. Ik strijd voor een provincie waarin iedereen de kans krijgt om

Meer over Annemieke Wissink