Veilig recreatiewater

15 januari 2020

Hoewel we de oliebollen net op hebben en de zomer nog lang niet in zicht is, hebben we het in de provincie toch al over buiten zwemmen.

In Overijssel hebben we hele mooie recreatieplassen die vaak omringt zijn door prachtige natuurgebieden. We zijn er vast allemaal ooit wel eens geweest, om te zonnen of lekker te zwemmen. Ikzelf vond het vroeger heerlijk om met mijn ouders naar de Haarlemmerplas te gaan. Nog steeds vind ik het fijn om even de drukte te ontvluchten en lekker met een ijsje te ontspannen bij een recreatieplas.

Ik gun iedereen datzelfde plezier. Maar het is niet vanzelfsprekend dat we ook in de toekomst vrij kunnen genieten van onze open plassen. Door klimaatverandering worden onze zomers steeds warmer. Daardoor krijgen we te maken met veel droogte en andere problemen. Door verontreiniging krijgen recreatieplassen steeds vaker te maken met blauwalg en andere gevaarlijke bacteriën. In de afgelopen jaren zien we daardoor dat recreatiewateren noodgedwongen gesloten worden, juist als de zomer op z’n hoogtepunt is en we met z’n allen graag even zouden willen afkoelen.

Om al deze redenen is het belangrijk om zuinig te zijn op ons recreatiewater. Ik vind dat iedereen de kans moet kunnen krijgen om te zwemmen en het plezier van water moet kunnen ontdekken, ook in de toekomst. Daarom moeten we alles op alles zetten om het water veilig en schoon te houden, zodat we ook tijdens hete zomers mensen kunnen blijven genieten van onze mooie recreatieplassen.