Statenleden naar Siemens Hengelo voor overleg met werknemers

Door Tijs de Bree op 24 november 2017

Statenleden van alle Overijsselse politieke partijen brengen woensdag een werkbezoek aan Siemens in Hengelo. Ze gaan in gesprek met onder meer vertegenwoordigers van de ondernemingsraad, werknemers en de directie. Het bezoek is een initiatief van PvdA en CDA. “We leggen ons niet zonder meer neer bij het vertrek van Siemens.” De politici willen een goede indruk krijgen van de situatie in Hengelo.

“De voorgenomen sluiting van Siemens uit Hengelo is rauw op het dak gevallen van werknemers die nu vrezen voor hun baan,” zegt Tijs de Bree (PvdA). “Het zou de zoveelste fabriek zijn die verdwijnt uit Twente. Natuurlijk houdt dat ons ook bezig. We gaan daarom in Hengelo kijken wat de provincie voor de werknemers kan doen. Wat ons betreft is de race nog niet gelopen.”

“Siemens is een belangrijke werkgever in de regio Hengelo. Er verdwijnen straks honderden banen. We gaan praten met de medewerkers van Siemens om te zien wat we kunnen doen om hen te ondersteunen.” valt Henk Meulink (CDA) bij. “ Daarnaast vind ik dat de provincie alles op alles moet zetten om familie- en MKB-bedrijven in de regio Hengelo extra te ondersteunen. Als zij de kansen van de aantrekkende economie met wat extra ondersteuning kunnen benutten en daarmee nieuwe werkgelegenheid creëren, juich ik dat alleen maar toe. ”

Deze week maakte Siemens bekend dat het wereldwijd 6.900 banen schrapt. Met het sluiten van de locatie in Hengelo komen zeshonderd mensen op straat te staan. Dinsdag togen Siemensmedewerkers naar Den Haag gegaan om steun te zoeken tegen de voorgenomen sluiting van de vestiging.

Tijs de Bree

In Deventer woont Tijs de Bree samen met zijn vrouw en drie kinderen. Van 2011 tot 2019 was hij fractievoorzitter voor de PvdA Overijssel. Sinds juni 2019 is hij namens de PvdA gedeputeerde in Overijssel. Het profiel van Tijs op de website van de provincie Overijssel.

Meer over Tijs de Bree