PvdA: provincie moet bemiddelen tussen chauffeurs en werkgevers ov

5 juni 2018

De PvdA vraagt de provincie en gedeputeerde Boerman om te bemiddelen tussen stakende chauffeurs en ov-bedrijven. Zo moet er sneller een oplossing komen voor het arbeidsconflict in het openbaar vervoer. Vandaag wordt opnieuw in het ov gestaakt. In de steden Deventer en Zwolle en omliggende regio rijden de stadslijnen en regionale lijnen nauwelijks of helemaal niet. Vakbonden CNV en FNV hebben een 24-uur durende staking aangekondigd als onderdeel van een al langer durende estafette staking in het regionaal openbaar vervoer.

Aanleiding voor de stakingen is een cao conflict over beloning en niet in de laatste plaats werkdruk. Naar verluid zijn geschoten efficiencymaatregelen de kern van het CAO-conflict.  De chauffeurs willen een nieuwe CAO met concrete afspraken over lonen en werkdruk. Volgens de vakbonden zijn de rijtijden in het openbaar vervoer veel te krap, waardoor pauzes erbij inschieten en er soms niet eens tijd is om tussen twee ritten te plassen.

Hoewel het CAO conflict primair een kwestie is van werkgevers en werknemers raakt zij direct aan de belangen van de reiziger en ook aan het belang van de provincie als opdrachtgever en budgethouder regionaal Openbaar Vervoer. Eerder spraken we met de gedeputeerde over de rol van de provincie in de relatie tot goed werkgeverschap en de afspraken bij aanbesteding, waarbij ik de toezegging kreeg dat bij de komende aanbesteding van het regionaal openbaar vervoer niet geconcurreerd wordt met arbeidsvoorwaarden.