Door Tijs de Bree op 6 mei 2014

PvdA Overijssel stelt vragen over topsalarissen XL Businesspark

De PvdA-fractie Overijssel stelt schriftelijke vragen aan Gedeputeerde Staten over de salarissen van twee medewerkers van het XL Businesspark Twente. Op 2 mei schreef de Twentsche Courant Tubantia over de hoge salarissen van de directeur en de casemanager van het Businesspark. Zij zouden jaarlijks respectievelijk €160.000 voor een werkweek van maximaal 20 uur en €100.000 voor 12 uur per week verdienen.

Als dat klopt dan gaat het volgens de PvdA om buitensporig hoge bedragen. “Volgens het Businesspark is geen sprake van een topsalaris, omdat het niet zou gaan om een salaris maar om een ‘managementvergoeding’. Ik zie dat vooralsnog niet als een degelijke rechtvaardiging van zo’n bovenmatige beloning,” aldus PvdA-fractievoorzitter Tijs de Bree.

Het XL Businesspark is een regionaal bedrijventerrein bij Almelo bestemd voor grote bedrijven met een omvang van minimaal twee hectare. Het wordt gerealiseerd door een aantal Twentse gemeenten in samenwerking met de Provincie Overijssel. De hoogte van de bestuurdersbeloningen is nog wranger door het tekort van €3,9 miljoen waarmee het bedrijvenpark het boekjaar 2013 afsloot.

De PvdA wil van GS weten of de hoogte van de beloning voor de twee medewerkers klopt, en of zij de mening van de PvdA deelt dat de Wet Normering Topinkomens (WNT) ook voor het semipublieke XL Businesspark zou moeten gelden. De WNT verplicht bedrijven in de publieke sector de salarissen van bestuurders per 2015 te verlagen naar maximaal €144.000 per jaar (100% van het ministerssalaris). De PvdA is daarom ook benieuwd of GS bereid is om te bevorderen dat de salarissen in lijn worden gebracht met de WNT.

Tijs de Bree

In Deventer woont Tijs de Bree samen met zijn vrouw en drie kinderen. Van 2011 tot 2019 was hij fractievoorzitter voor de PvdA Overijssel. Sinds juni 2019 is hij namens de PvdA gedeputeerde in Overijssel. Het profiel van Tijs op de website van de provincie Overijssel.

Meer over Tijs de Bree