30 oktober 2013

PvdA doet Gedeputeerde Staten het OV cadeau

dienstautoIn de commissievergadering van 30 oktober heeft PvdA-fractievoorzitter Tijs de Bree een feestelijk verpakt spoorboekje en OV-chipkaart overhandigd aan Commissaris van de Koning Ank Bijleveld. Doel van de symbolische gift is het College van Gedeputeerde Staten te stimuleren om af en toe haar dure dienstauto’s te laten staan en in plaats daarvan het openbaar vervoer te pakken.

In september stelde de PvdA samen met de SP schriftelijke vragen aan Gedeputeerde Staten over het gebruik van haar dienstauto’s. Uit de antwoorden daarop bleek dat Overijssel jaarlijks ongeveer € 100.000,- per gedeputeerde uitgeeft om leden van het college van en naar het werk te rijden. Dat is in economisch onzekere tijden maar moeilijk uit te leggen, te meer omdat de dienstauto’s in kwestie forse BMW’s zijn. In een provincie die duurzaamheid en energiebesparing nastreeft zouden hybride, elektrische of zeer zuinige auto’s beter passen.

In de commissie lokte de actie van de PvdA veel reacties uit. SGP- fractievoorzitter Dirk van Dijk was benieuwd naar de manier waarop De Bree die ochtend naar het provinciehuis was gekomen. Toen het antwoord per (elektrisch ondersteunde) bakfiets bleek te zijn maakte hij de PvdA’er complimenten voor zijn ideologische bestendigheid; voorwaar een grote pluim van de mannenbroeders. Jan Westert van de ChristenUnie vroeg zich af of de PvdA van zins is om exclusief gebruik te maken van het OV wanneer zij onderdeel is van een toekomstige coalitie. “Nee, dat doen wij ook daarbuiten,” was het antwoord van De Bree.

Commissaris Bijleveld zei de mening van PvdA wat betreft de voorbeeldfunctie van het College te delen en constateerde bovendien dat de overhandigde anonieme ov-chipkaart door alle gedeputeerden gebruikt kan worden. Wij zijn alvast benieuwd, en zien het College graag terug in bus en trein!