Leden PvdA Overijssel stemmen voor coalitieakkoord ‘Schouder aan Schouder’

Door Annemieke Wissink op 8 juli 2023

Vandaag hebben de leden van de PvdA ingestemd met het nieuwe coalitieakkoord ‘Schouder aan Schouder’. Dat betekent dat de PvdA de komende jaren opnieuw deel zal zijn van de Overijsselse coalitie, samen met BBB, VVD, GroenLinks en de SGP.

Wij zijn trots op het akkoord. We denken dat we hiermee de komende vier jaar Overijssel echt een stukje eerlijker en socialer gaan maken. Onze leden waren vooral enthousiast over:

• We ontwikkelen een aanvalsplan basisvaardigheden. Samen met bibliotheken, taalambassadeurs, taalcoaches en andere partners gaan we aan de slag om basisvaardigheden te verbeteren en laaggeletterdheid te bestrijden.
  • We investeren in een breed en divers cultureel aanbod in Overijssel.
  • We werken aan goed openbaar vervoer en goed bereikbare voorzieningen voor iedereen in Overijssel.
  • We versnellen de bouw van voldoende betaalbare huur- en koopwoningen.
  • We maken werk van energiebesparing, zodat je energierekening omlaaggaat. En we doen dat als eerste bij de inwoners die dat niet zelf kunnen realiseren.
  • We waarderen vakmensen en vakmanschap. Daarom is er in iedere regio een scholingsfonds voor her-, bij- en omscholing.
  • We investeren extra in fietsroutes tussen kernen en steden.
  • We zijn trots op onze natuur. Daarom bezuinigen we niet op natuur, maar gaan we juist door met het programma ‘Natuur voor Elkaar’. Daarmee leggen we bijvoorbeeld groene schoolpleinen aan, planten we bomen en vergroenen we de bebouwde omgeving.
  • We stellen een actieplan water op, zodat er voor iedereen in Overijssel ook in de toekomst voldoende schoon water beschikbaar is.

Benieuwd naar wat er verder nog in het akkoord staat? Je leest het hier.

Annemieke Wissink

Overijssel is prachtig. Samen met mijn man en onze drie kinderen geniet ik elke dag van de schitterende omgeving en de mooie mensen. Toch moet het beter. Teveel mensen zijn onzeker over hun werk, huis en over de toekomst van hun kinderen en kleinkinderen. Ik strijd voor een provincie waarin iedereen de kans krijgt om

Meer over Annemieke Wissink