Binnen vijf jaar 2000 extra werkplekken op Techbase Twente

4 september 2018

Binnen vijf jaar zijn er 2000 extra mensen aan het werk op de Technology Base Twente in Enschede. Dat verwacht de bestuursvoorzitter van Lithium Werks. Zijn bedrijf lanceerde gisteren samen met de Universiteit Twente een plan voor de bouw van een grote onderzoekscampus op de Techbase in Enschede. Wij zijn hartstikke blij met deze extra werkgelegenheid, eens te meer omdat het gaat om een bedrijf dat werk maakt van duurzame energietechniek.

Op de Technology Base Twente gaat Lithium Werks een 17 hectare grote R&D-campus inrichten voor de ontwikkeling van een ‘mobile battery ecosystem’. Hiervoor heeft het bedrijf ondersteuning gekregen van de ontwikkelingsmaatschappij Oost NL, de gemeente Enschede en de provincie Overijssel. De campus zal in fases gebouwd worden. Doel is dat eind 2019 het eerste gebouw staat. Er zullen dan zo’n 300 mensen werkzaam zijn. Binnen vijf jaar zullen, volgens de plannen van Lithium Werks, 2.000 mensen werkzaam zijn op de R&D-campus.

“Een geweldige impuls voor Twente en voor Overijssel,” vindt Ben Kokkeler van de PvdA Overijssel. “De komst van Lithium Werks past wat ons betreft precies in het plaatje dat de provincie met het terrein voor ogen heeft: hoogwaardige, duurzame technologische bedrijvigheid waar tegelijkertijd veel mensen uit Twente een baan kunnen vinden.”

Natuurlijk heeft de PvdA ook vragen. “We hebben de ontwikkeling van de Tech Base altijd kritisch gevolgd. Want ondanks grote beloftes van het door GS en B&W Enschede benoemde ‘TopTeam’ bleven nieuwe banen sterk achter bij de voorspellingen. Tot nu. We feliciteren gedeputeerde Van Hijum van harte met dit mooie resultaat, dit belooft wat, ook voor het aantrekken van andere duurzame technologische bedrijven. Maar we zijn wel benieuwd naar tekst en uitleg over de cijfers. Welke bijdrage doet Oost NL tegen welke voorwaarden? Ook horen we graag welke garanties er door Lithium Werks worden gegeven voor de bestendigheid van de werkgelegenheid op de langere termijn.”