Het democratiespel
Het Vechtdal College uit Hardenberg, klas 5 VWO, was gisteren te gast op het provinciehuis in Zwolle. Vol overgave stortten zij zich in het democratiespel. Als volleerde politici dienden ze amendementen en moties in, gaven ze frank en vrij hun mening en hadden daarbij al snel door dat een betoog via de voorzitter gehouden moet worden.
Statenspelen zijn altijd leuk om te doen. In dit geval vertelde de docent vooraf nog even fijntjes dat de leerlingen er in de toets wel vragen over konden verwachten. Dat gaf mij de gelegenheid om bij uitleg van de soms toch wat saaie kost van staatsinrichting af en toe naar de beruchte toets te verwijzen.
In het spel zelf gedroegen de verschillende fracties zich aanmerkelijk meer dualistisch dan de ‘echte’ Statenfracties. Zo werd een voorstel van de coalitie vrolijk door de coalitiepartijen geamendeerd. Ik prees hun dualisme. Aan het eind van de (te korte) bijeenkomst heb ik nog maar eens uitgelegd dat je Statenlid kunt worden door lidmaatschap van een politieke partij. Ik verwees naar de vele jeugdafdelingen en hoopte dat, gezien het debattalent voor mijn neus, een aantal dat in ieder geval serieus zou overwegen. Daar doen we het voor, en voor de democratie.