Zeven miljoen extra voor aanpak werkloosheid

Door Hans Nooter op 6 februari 2018

Overijssel stelt zeven miljoen euro beschikbaar om de werkloosheid aan te pakken. Dat geld wordt ingezet om jongeren in aanraking te brengen met nieuwe technologie en wetenschap. Ook worden bedrijven geholpen die moeite hebben hun vacatures te vullen.

Dankzij een motie van PvdA en SGP is er bovendien extra aandacht voor jongeren met mbo-niveau 2 en 3. Zij krijgen straks bij hun opleidingskeuze betere voorlichting over het perspectief op een baan dat bij die opleiding hoort. Jongeren met een mbo 2/3-diploma krijgen bovendien loopbaanbegeleiding, bijvoorbeeld via jobcoaching, gedurende hun eerste stappen op de arbeidsmarkt. “Wij willen dat voor iedereen die dat wil ondersteuning in de vorm van een digitale coach beschikbaar is,” zegt PvdA-Statenlid Hans Nooter.

“De economie draait weer, maar voor sommige starters moeilijk blijkt om succesvol een plek te vinden op de arbeidsmarkt. Nog steeds zien we groepen werkzoekenden die structureel niet een baan vinden. Een jobcoach kan hen helpen,” aldus Nooter. “De arbeidsmarkt wordt steeds flexibeler, er ontstaan nieuwe beroepen terwijl sommige oude juist wegvallen. Niet iedereen komt op die veranderende arbeidsmarkt even gemakkelijk aan een baan. Die mensen gaan we een extra handje helpen.”

Hans Nooter

In Zwolle woont Hans Nooter (50 jaar). Hans is senior adviseur maatschappelijk ondernemen. Hij werkt aan projecten op het gebied van duurzaamheid en innovatie. Hans is al heel lang actief binnen de PvdA, hij was afdelingsvoorzitter in twee afdelingen en actief in het gewest. Hij is altijd aanspreekbaar en zeer gemotiveerd om zijn kennis en kunde de komende

Meer over Hans Nooter