Werkbezoek aan ons landschap: PvdA te gast bij Landschap Overijssel

21 februari 2019

Landschap Overijssel zet zich in voor herstel, behoud en de ontwikkeling van natuur en landschap in Overijssel. Daarnaast organiseert en ondersteunt de organisatie vrijwilligerswerk en levert ze kennis. Het beschermen van natuur en landschap is een belangrijke taak van de provincie en Landschap Overijssel is daarbij een waardevolle partner voor de provincie. Daarom brachten we met een aantal kandidaten voor komende Statenverkiezingen een bezoek aan Landschap Overijssel in Dalfsen. We spraken met Eibert Jongsma, Rob Klein Beumink en Robert Blijleven.

Ze vertelden over allerlei waardevolle projecten en initiatieven van Landschap Overijssel. Zo hebben ze projecten om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt weer werkritme op te laten doen en een gezondere leefstijl te ontwikkelen, om daarna door te stromen naar de arbeidsmarkt. Ook werken ze samen met maatschappelijke organisaties om bijvoorbeeld jong-dementerenden, moeilijk hanteerbare jongeren en statushouders een waardevolle dagbesteding te geven.

Daarbij kwam direct naar voren dat Landschap Overijssel voor veel projecten afhankelijk zijn van een financiële bijdrage van de provincie. Dit zorgt voor onzekerheid, omdat de meeste subsidies kortlopend zijn en je niet altijd direct zichtbaar resultaat hebt. Dat mag wat ons betreft wel anders. Wij zien liever minder bureaucratie en meer vertrouwen en langetermijndenken.

Uitdagingen

Belangrijke opgaven en uitdagingen heeft ons Overijsselse landschap helaas de komende jaren nog genoeg. Op het gebied van natuurbescherming zijn er goede plannen en ambities, maar het wordt tijd om in de belangrijkste natuurgebieden intern genoeg maatregelen uit te voeren om ervoor te zorgen dat ze tegen een stootje kunnen.

Ook voor het landschap zien we samen kansen, mits je ze koppelt aan andere beleidsvelden zoals infrastructuur of duurzame energie. Bij een wegverbreding of de aanleg van een zonnepark willen we immers niet dat het landschap onnodig wordt aangetast en waar mogelijk kunnen deze projecten een impuls geven aan een fraaier landschap.

Het was een inspirerende en interessante kennismaking en het contact wordt ongetwijfeld voortgezet na de verkiezingen!