Door Tijs de Bree op 31 januari 2015

Werk absolute topprioriteit voor PvdA in Overijssel

Werk is de absolute topprioriteit voor de PvdA bij de provinciale verkiezingen van 18 maart. Lijsttrekker Tijs de Bree lanceert vandaag het banenplan van de partij. PvdA-Europarlementariër Paul Tang neemt het plan in ontvangst.

1000-jongerenplan
Met name jongeren hebben enorme moeite om een baan te vinden. De PvdA stond aan de wieg van het succesvol 1000-jongerenplan waarmee kwetsbare jongeren een eerlijke kans kregen op baan en een diploma. “Het is onbegrijpelijk dat de coalitie van CDA, VVD, ChristenUnie en SGP hiermee is gestopt,” vindt De Bree. “Zeker in deze tijd. Ons banenplan brengt daar verandering in.”

Bekijk hier de flyer: WERK MAKEN VAN ERFGOED

Werk maken van cultureel erfgoed
In het banenplan wordt op een slimme manier werkgelegenheid in de bouw gecreëerd door monumentale gebouwen die Overijssel smoel geven op te knappen. “We maken letterlijk werk van ons cultureel erfgoed,” zegt De Bree. “Dat is goed voor bouwbedrijven die al tijden in de knel zitten, goed voor werknemers die direct aan de slag kunnen, en dus goed voor Overijssel. Zo maken we het verschil.”

Paul Tang is enthousiast. “Dit sluit naadloos aan op wat de PvdA wil in Europa. De Europese Commissie gaat € 1,6 miljoen euro investeren om honderden werkloze bouwvakkers in Gelderland en Overijssel aan een nieuwe baan te helpen.”

Werken in Europa
Tijs de Bree & Paul Tang in DeventerTang wil ook dat Overijsselaars makkelijker aan de slag kunnen aan de andere kant van de grens. “Ook daarvoor liggen de plannen al op tafel. De gemeentes Hardenberg, Coevorden, Hoogeveen en Emmen denken de werkloosheid binnen drie jaar met een kwart terug te kunnen dringen met hun banenplan ‘Vierkant voor werk’. Onderdeel daarvan is om een regelarme grensregio in te voeren, om het werkzoekende Nederlanders zo makkelijker te maken in Duitsland aan de slag te gaan.”

In Overijssel zitten te veel mensen met jeukende handen werkloos thuis. De PvdA knokt voor die mensen. “Zij moeten weer aan de slag,” vinden Tang en De Bree. “Wij maken werk van banen voor mensen die ze hard nodig hebben, met een vast contract en een fatsoenlijk salaris.”

Tijs de Bree

In Deventer woont Tijs de Bree samen met zijn vrouw en drie kinderen. Van 2011 tot 2019 was hij fractievoorzitter voor de PvdA Overijssel. Sinds juni 2019 is hij namens de PvdA gedeputeerde in Overijssel. Het profiel van Tijs op de website van de provincie Overijssel.

Meer over Tijs de Bree