Vier-de Verkiezingen

30 mei 2019

Europa trok deze week alle aandacht. Duncan Laurence scoorde voor Nederland op niet mis te verstane wijze op het Eurovisie songfestival met zijn ‘Arcade’. Een nummer dat mij van meet af aan raakte en de eerste plaats meer dan verdiende.

Een paar dagen later trok Nederland opnieuw de aandacht in Europa. Nu kwamen we als eerste met de, nog voorlopige, stembusuitslagen van de verkiezingen voor het Europees Parlement. Onverwachte winnaar werd Frans Timmermans die in weerwil van de opiniepeilingen de PvdA tot grootste partij voor Nederland maakte.

De parallel met het songfestival is overduidelijk: onze spitzenkandidat Frans en de anderen op onze Europese kieslijst wonnen de verkiezingen overtuigend en volkomen terecht. Geen gemakkelijke populaire boodschappen maar een duidelijke visie op een sociaal én duurzaam Europa. Kiezen voor sociale rechten, gelijke beloning voor het zelfde werk, grote bedrijven die wel hun deel van de belastingen moeten gaan betalen, ook de grote mondiale tech- en financebedrijven en natuurlijk een ambitievolle energie en klimaatagenda. Samen kunnen we zoveel meer. De Nederlandse kiezer heeft dat goed begrepen. Bijna een op vijf opgekomen kiezers heeft op de PvdA van Frans Timmermans gestemd. Het schept een unieke kans voor de representatie van Nederland in Brussel, hopelijk lukt het om het Voorzitterschap van de Europese Commissie binnen te halen. Driekwart van de stemmers op de PvdA schijnen dat vanwege Frans te hebben gedaan. Kiezers kwamen terug en we kregen ook stemmen van kiezers die anders op naburige partijen zouden hebben gestemd.

Dat is vast en zeker omdat zij willen dat we op een andere manier samen verder gaan met Europa. Dat is zeker ook omdat onze lijstaanvoerder een bestuurder met een duidelijk idee, een reele visie is. Wars van populisme en pro Europa. Het is ook omdat Frans Timmermans een bekende politicus is waarvan de kiezer veel meer heeft gezien. In Europa, in de Verenigde Naties, in Den Haag en in Heerlen. Niet onbelangrijk en stellig een doorslaggevende factor.

In andere Europese landen liggen de verhoudingen helaas anders. In Belgie en Italie is wel massaal op rechts populisten gestemd. In Duitsland verliest de sociaal democratie aan de Groenen. Het wordt nog spannend aan wie partijen hun vertrouwen zullen geven als het om het Europees voorzitterschap gaat.

Democratisch hoogtepunt
Dit voorjaar is een hoogtepunt voor de democratie met vier verkiezingen op rij: Provinciale Staten, de waterschappen, Europees Parlement en de Eerste Kamer.

Afgelopen maandag 27 mei kozen de leden van Provinciale Staten in alle Nederlandse provincies de leden van de Eerste Kamer. Een verkiezing met gevolgen. In Den Haag is de PvdA een cruciale factor in de Eerste Kamer om het kabinet aan meerderheden te kunnen helpen voor haar wetsvoorstellen. Dat zal niet vanzelf gaan. Pensioenen, studieleningen, belastingen, duurzame energie: veranderingen zijn noodzakelijk en behoeven draagvlak. Maatschappelijk en ook met de nieuwe samenstelling van de Eerste Kamer.In de provincie Overijssel is de PvdA eveneens een factor die meer gewicht in de schaal kan gaan leggen. We zijn een eind op weg in gesprekken met CDA, VVD, ChristenUnie en SGP voor een meerderheidscoalitie.

Dat is enorm verheugend na acht jaar oppositie. We luisteren en kijken naar de signalen om ons heen. We zijn op weg naar nieuwe politiek, willen samenwerken met visie op sociaal en op duurzaam in Brussel, in Den Haag en in Zwolle. Noem het constructief links. Onze kiezers gaan voor schappelijkheid boven extremisme. Stemmen heeft altijd zin zo blijkt; vier de verkiezingen!

Waar ben je naar op zoek?