Door op 16 mei 2014

Vertrek Oost NV uit Enschede leidt niet tot banenverlies

Oost NV vertrekt eind dit jaar uit Enschede en verhuist naar Apeldoorn. Banen blijven behouden en het werk van de regionale ontwikkelingsmaatschappij voor de regio Twente gaat door. Dat antwoordde gedeputeerde Rietkerk op 14 mei in de Statencommissie economie op vragen van de PvdA-fractie.

In de media verschenen onlangs berichten over het plan van de directie van Oost NV om haar vestiging in het Ondernemershuis in Enschede te sluiten “om strategische en organisatorische redenen”. Steeds meer medewerkers zouden op diverse locaties werken zoals in de omgeving van de Universiteit Wageningen en Kennispoort Zwolle. Om die redenen zou Oost NV meer behoefte hebben aan een centraal gelegen hoofdkantoor en dat blijkt Apeldoorn te zijn.

De PvdA-fractie was verbaasd over dit besluit van deze organisatie waarvan de provincie Overijssel een van de aandeelhouders is. Rietkerk gaf toe ingestemd te hebben met het vertrek van Oost NV uit Enschede (en ook uit Arnhem) maar wel onder harde voorwaarden. De vestigingsplek in het Ondernemershuis wordt opgeheven om zo jaarlijks €165.000 te besparen. Alleen de administratie verkast naar Apeldoorn en de beleidsmedewerkers, adviseurs, etc. blijven werken op diverse plekken zoals het Kennispark bij de Universiteit Twente. Ontslagen vallen er gelukkig niet.

Oost NV maakt jaarplannen voor de regio’s Twente, Zwolle en Deventer met resultaatafspraken. De regionale ontwikkelingsmaatschappij zal vooral via de zogenoemde innovatieloketten werken en doorgaan met het stimuleren van vernieuwingen in het bedrijfsleven en deelnemingen in veelbelovende ondernemingen.

De gedeputeerde was het met de PvdA eens dat de provincie Overijssel door eigen beleid geen arbeidsplaatsen op het spel zet. Zeker niet in Twente waar de werkloosheid schrikbarend hoog is en maar blijft stijgen.