Door Tijs de Bree op 4 januari 2017

Twee ton per jaar voor baas RTV Oost

Directeur Marcel Oude Wesselink van RTV Oost verdient 192.000 euro per jaar. Zijn salaris is daarmee flink hoger dan de Wet Normering Topinkomens (WNT) toestaat: 178.000 euro. Dat blijkt uit berichtgeving van De Stentor. “Idioot veel geld,” vindt PvdA-fractievoorzitter Tijs de Bree. “En ongepast voor een bestuurder van een omroep waar flink bezuinigd wordt en medewerkers hun baan verliezen.”

De PvdA is verbaasd dat de omroepbestuurder nog steeds meer verdient dan de norm. Het salaris van Oude Wesselink valt onder het overgangsrecht, waardoor zijn loon geleidelijk wordt afgebouwd. “We begrijpen dat dit volgens het boekje klopt,” zegt De Bree, “maar we vinden eigenlijk dat het salaris gewoon direct aangepast had moeten worden.”

Het nieuws over het salaris van de omroepdirecteur bewijst voor de PvdA opnieuw het belang van scherp toezicht op bovenmatige vergoedingen in de publieke en semipublieke sector.

Tijs de Bree

In Laag Zuthem (gemeente Raalte) woont Tijs de Bree (37 jaar) samen met zijn vrouw en twee kleine kinderen. Hij is mede-eigenaar van een adviesbureau en in het dagelijkse leven adviseert hij organisaties bij complexe samenwerkingsprojecten. Tijs is actief voor de PvdA op lokaal en provinciaal niveau. Sinds april 2011 is hij fractievoorzitter van de

Meer over Tijs de Bree