Door Tijs de Bree op 20 september 2014

Tunnel oplossing voor gevaarlijke kruising N35

Een tunnel onder de N35 als oplossing voor de verkeerschaos op het gevaarlijke Kruispunt Bos in Raalte. Dat willen de PvdA en VVD.

Kruispunt Bos bij Raalte is al jaren een knelpunt in de verbindingsweg tussen Zwolle en Twente. Fietsers en voetgangers moeten hier de drukke provinciale wegen N35 en N348 over. Er staan files en er gebeuren regelmatig ongelukken. In 2011 verloor een automobilist er zelfs het leven.

“Die tunnel moet er sowieso komen,” vindt fractievoorzitter Tijs de Bree van de PvdA Overijssel. Kruispunt Bos is nu simpelweg te chaotisch en te gevaarlijk. “Aan de noordkant van Raalte wonen veel mensen die als ze naar het centrum willen dit drukke kruispunt over moeten. Vanwege de huidige onveiligheid gaan die mensen nu vaak met de auto. Als straks de tunnel er ligt is het centrum veel makkelijker bereikbaar voor fietsers. Dat is voor iedereen veiliger, en ook nog eens beter voor de doorstroom van het verkeer.”

Om dat te bewerkstelligen hebben de fracties van PvdA en VVD in Provinciale Staten van Overijssel de handen ineen geslagen. De komst van een voetgangers- en fietserstunnel is gedekt binnen het budget dat door rijk en provincie is uitgetrokken voor het opknappen van de N35. Komt er meer geld beschikbaar, dan behoort misschien een volledig ongelijkvloerse kruising tot de mogelijkheden.

“De N35 is een levensader voor Overijssel, cruciaal voor onze economie en werkgelegenheid,” zegt VVD-fractievoorzitter Monique van Haaf. “Ook andere knelpunten worden aangepakt, maar dit kruispunt staat hoog op ons lijstje. Raalte heeft al veel te lang alleen maar mooie beloftes gehoord. Nu gaan we echt iets doen.”

Van Haaf en De Bree trekken voor het project samen op met hun plaatselijke partijgenoten Ben Nijboer (VVD) en Arie van der Wilt (PvdA). Het plan voor de tunnel borduurt voort op de samenwerking tussen de twee partijen in de Tweede Kamer. Daar werd in de motie Elias/Kuiken vijf miljoen extra bedongen voor de aanpak van knelpunten in de N35. Voorwaarde daarbij is wel dat de regio bijdraagt. Als het aan de Overijsselse PvdA en VVD ligt gaat de provincie dat dan ook voor het kruispunt Bos doen.

Tijs de Bree

In Deventer woont Tijs de Bree samen met zijn vrouw en drie kinderen. Van 2011 tot 2019 was hij fractievoorzitter voor de PvdA Overijssel. Sinds juni 2019 is hij namens de PvdA gedeputeerde in Overijssel. Het profiel van Tijs op de website van de provincie Overijssel.

Meer over Tijs de Bree