Tóch geitenstop in Overijssel

Door Annemieke Wissink op 28 september 2018

Er komen voorlopig geen nieuwe geitenhouderijen bij in Overijssel. Ook mogen bestaande geitenbedrijven niet uitbreiden. De ‘geitenstop’ geldt voor een half jaar en gaat vandaag meteen in. Annemieke Wissink van PvdA Overijssel is er tevreden mee: “dit is een verstandig besluit waar we al een paar keer op hebben aangedrongen”.

Uit meerdere onderzoeken van het RIVM en de GGD blijkt dat omwonenden van geitenhouderijen meer kans hebben op longontsteking. De oorzaak van die verhoogde kans op ziekte is nog onduidelijk. “En zo lang er onduidelijkheid bestaat over de precieze oorzaken is het nodig dat het aantal gehouden geiten in de provincie op z’n minst niet verder toeneemt,” zegt Wissink. De PvdA drong samen met de Partij voor de Dieren in Overijssel meermaals aan op een geitenstop. “We begrijpen dat dit heel vervelend is voor de bedrijven zelf. Maar de gezondheid van onze inwoners staat voor ons voorop.”

Ook Luuk Folkerts van de Partij voor de Dieren is blij met het besluit om de geitenhouderij in Overijssel voorlopig op slot te doen. “Een goed besluit, maar het komt wel laat. We hebben hier al vaak om gevraagd. Eindelijk voegt de provincie daad bij het woord en wordt volksgezondheid daadwerkelijk op één gezet.” Wissink valt hem daarin bij: “We hopen dat dit een trendbreuk is richting de toekomst.”

Provinciale Staten stemden woensdag in een besloten sessie alsnog voor de invoering van de geitenstop. Met het verbod wil de provincie ervoor zorgen dat de risico’s voor de gezondheid van omwonenden van geitenhouderijen niet toenemen zolang er onduidelijkheid is over de oorzaak van de verhoogde ziektekans. De coalitiepartijen waren in maart nog niet te porren voor een verbod, toen uit onderzoek van de GGD bleek dat in Overijssel 111.000 mensen jaarlijks extra risico lopen op een longontsteking omdat ze in de buurt wonen van een geitenbedrijf.

Annemieke Wissink

Overijssel is prachtig. Samen met mijn man en onze drie kinderen geniet ik elke dag van de schitterende omgeving en de mooie mensen. Toch moet het beter. Teveel mensen zijn onzeker over hun werk, huis en over de toekomst van hun kinderen en kleinkinderen. Ik strijd voor een provincie waarin iedereen de kans krijgt om

Meer over Annemieke Wissink

Waar ben je naar op zoek?