Stille kaalslag op het platteland

Door Annemieke Wissink op 20 maart 2018

Houtwallen, meidoornhagen, een eenzame oude eik in een weiland. Het zijn die karakteristieke onderdelen die ons landschap bepalen. Toch zie je ze steeds minder. Ze hebben hun functie voor de landbouw verloren. Ze staan in de weg van tractors en maaimachines en dus worden ze gekapt. Vaak zonder vergunning, maar gemeentes die houtwallen juist zouden moeten beschermen geven te weinig geld uit aan toezicht of handhaving. Hierdoor wordt Overijssels steeds kaler. Daar kun jij komende woensdag wat aan doen. Stem groen, stem PvdA!

Het verdwijnen van landschapselementen is niet alleen slecht voor de natuur. Het heeft ook effect op de economie, bijvoorbeeld het toerisme. Maar zeker zo belangrijk, die houtwallen, hagen en eiken maken ons landschap ‘ons thuis’. De PvdA in Overijssel doet haar best om ons landschap te beschermen. Vorig jaar luidden we al de noodklok over de achteruitgang van het Overijssels landschap. Nu roept ook Landschap Overijssel de provincie op om alle houtwallen en andere landschapselementen precies in kaart te gaan brengen, zodat ze beter beschermd kunnen worden. Maar we hebben hierbij de gemeentes hard nodig! Zij bepalen voor een groot gedeelte hoe het landschap eruit ziet. Welke plannen waar mogen worden uitgevoerd en welk landschap extra bescherming nodig heeft. Ze kunnen middelen beschikbaar maken voor het beheer van het landschap. En ze zijn verantwoordelijk voor handhaving, bijvoorbeeld bij illegale kap.

De komende gemeenteraadsverkiezingen bepaal jij dus mede de toekomst van het landschap. Als je ons mooie landschap ook een warm hart toedraagt, dan ga je woensdag stemmen op een partij die zich inzet voor het landschap. #stemgroen, #stemPvdA

Annemieke Wissink

Overijssel is prachtig. Samen met mijn man en onze drie kinderen geniet ik elke dag van de schitterende omgeving en de mooie mensen. Toch moet het beter. Teveel mensen zijn onzeker over hun werk, huis en over de toekomst van hun kinderen en kleinkinderen. Ik strijd voor een provincie waarin iedereen de kans krijgt om

Meer over Annemieke Wissink