Stichting Sheltersuit wint Rode Vuist 2018

Door Tijs de Bree op 12 januari 2018

De Enschedese Stichting Sheltersuit is de winnaar van de Rode Vuist 2018. Sheltersuit ontving de prijs voor bijzondere inzet voor een mooi en sociaal Overijssel uit handen van de vorige winnaar, Reisopera-directeur Nicolas Mansfield.

Sheltersuit
De stichting produceert de gelijknamige ‘sheltersuit’, een warme wind- en waterdichte jas en slaapzak in één. Die worden uitgedeeld onder vluchtelingen en daklozen in verschillende landen, bijvoorbeeld aan ontheemde kinderen in vluchtelingenkampen op Lesbos. Zo kunnen zij de barre winterkou overleven. De sheltersuits worden gemaakt in een sociale kledingfabriek waar werklozen, daklozen, vluchtelingen en mensen met een afstand tot de banenmarkt werken.

Bezield en betrokken
“Sheltersuit maakt zich sterk voor mensen op onze wereld die helemaal niets meer hebben,” zegt PvdA-fractievoorzitter Tijs de Bree. “Sheltersuits komen terecht op plekken waar amper voorzieningen zijn, waar de omstandigheden mensonterend zijn, waar mensen doodvriezen. In vluchtelingenkampen in Calais en op Lesbos, maar ook op straat in Parijs en gewoon hier in Nederland zijn dankzij zo’n sheltersuit mensen nu warm en droog die er anders misschien helemaal niet meer geweest zouden zijn. Natuurlijk willen we het liefst allemaal een wereld waarin niemand vluchteling of dakloos is. Maar zolang we nog niet in die wereld leven maakt de Stichting Sheltersuit niet alleen Overijssel maar de hele wereld een beetje mooier.”

Rode Vuist
De Rode Vuist wordt dit jaar voor de tweede keer uitgereikt. De PvdA Overijssel heeft de prijs in het leven geroepen om een persoon of instelling in het zonnetje te zetten die zich bijzonder heeft ingezet voor een mooi en sociaal Overijssel.

Tijs de Bree

In Deventer woont Tijs de Bree samen met zijn vrouw en drie kinderen. Van 2011 tot 2019 was hij fractievoorzitter voor de PvdA Overijssel. Sinds juni 2019 is hij namens de PvdA gedeputeerde in Overijssel. Het profiel van Tijs op de website van de provincie Overijssel.

Meer over Tijs de Bree