Solidariteit is essentieel

Door Annemieke Wissink op 23 maart 2020

“Solidariteit is essentieel.” Dat zei Frans Timmermans in zijn congresspeech in Den Bosch. Het was januari 2019, een paar weken voor de Europese verkiezingen die de PvdA samen met Frans zou gaan winnen. Met de bril van nu lijkt het wel een andere wereld. Een wereld waarin er nog congressen waren waarop je met duizenden mensen bij elkaar kwam. Frans benadrukte wat wij als sociaaldemocraten natuurlijk allang wisten: solidariteit is essentieel voor onze toekomst.

Toen ging het over de verkiezingen en de toekomst van Europa. Inmiddels is het 2020. Ruim een week geleden nam Nederland uitgebreide maatregelen om de verspreiding van het Coronavirus tegen te gaan. Het zijn ongekend zware tijden. Kinderen kunnen niet naar school. Sportclubs, restaurants en musea zijn dicht. Verpleeghuizen zijn gesloten voor bezoek, ook voor familie of geliefden. Er worden grenzen gesloten.

Al die maatregelen zijn nodig, maar vragen veel van ons. Van ouders die een nieuwe balans moeten vinden tussen hun werk en hun gezin. Van verpleegkundigen die zich uit de naad werken om hun ziekenhuizen op de been te houden. Van ouderen die geïsoleerd dreigen te raken. Veel is onzeker, en allemaal maken we ons zorgen. Ik ook. Grote zorgen, over hoeveel mensen er nog ziek zullen worden en hoelang de crisis nog gaat duren. En kleine, veel persoonlijker zorgen: hoe ga ik mijn kinderen de dag door slepen? Hoe gaat het met mijn familie in Brabant?

Maar één ding weet ik zeker. Als we samen met alle macht onze schouders eronder zetten, dan komen we ook deze crisis te boven. Nu al zien we slimme oplossingen voor thuisonderwijs, en initiatieven van mensen die boodschappen doen voor hun kwetsbare buren. Moeilijke tijden doen een beroep op onze saamhorigheid. Op een moment als dit snappen we allemaal dat we het samen moeten rooien. Dat solidariteit écht essentieel is.

Dus laten we daarnaar handelen. Hou een oogje op de mensen om je heen. Bied hulp waar dat nodig is. Houd je aan de voorschriften. We doen het samen, want samen staan we sterk. We zitten allemaal in hetzelfde schuitje — maar wel anderhalve meter uit elkaar.

Annemieke Wissink

Overijssel is prachtig. Samen met mijn man en onze drie kinderen geniet ik elke dag van de schitterende omgeving en de mooie mensen. Toch moet het beter. Teveel mensen zijn onzeker over hun werk, huis en over de toekomst van hun kinderen en kleinkinderen. Ik strijd voor een provincie waarin iedereen de kans krijgt om

Meer over Annemieke Wissink

Waar ben je naar op zoek?