Samen aan de slag – een werkbezoek aan Enschede en Stage 53

7 maart 2019

Met een groot aantal kandidaat-statenleden brachten we een bezoek aan Enschede, de grootste stad in onze provincie. In het sfeervolle en monumentale stadhuis wachtte een hartelijk en inspirerende ontvangst door onze PvdA-wethouder Arjan Kampman. Met hem spraken we over werkgelegenheid, ondernemen, wonen en mobiliteit.

Enschede is een stad met een relatief hoog aantal mensen in de bijstand en/of een grote afstand tot de arbeidsmarkt. Er wordt gelukkig een hoop gedaan om deze mensen bij de stad te betrekken en we hebben inspirerende voorbeelden gehoord van de rol die het bedrijfsleven hierbij speelt. Arjan hield daarbij een gloedvol betoog over de maakindustrie, die om personeel zit te schreeuwen.

De centrale verkiezingsthema’s  – zekerheid van goed werk, van betaalbaar wonen en toegankelijk OV – liggen Arjan als praktisch gerichte wethouder na aan het hart. Niet sturen op regels, maar op beweging en verbinding, is zijn motto. Onder dat vaandel stelt Arjan zich midden in de samenleving op. Is er een probleem rond een wijkcentrum, dan gaat hij daar naartoe, luistert, verbindt en sluit aan bij de opening die buurtbewoners zelf bieden om problemen op te lossen.

Werkpact Enschede

Voor het creëren van werk staat niet alleen de gemeente aan de lat, maar is juist een nieuwe verbinding met werkgevers zijn doel. Het Werkpact Enschede wordt zo weer nieuw leven ingeblazen. Met prima werkgevers die hart hebben voor werknemers. Die geduld hebben met jongelui die iets meer tijd nodig hebben om het vak te leren. Over vaklieden, over het stimuleren van vakmanschap, voor jonge mannen en jonge vrouwen, is Arjan vol goede moed. Hij is voorzitter en bestuurlijk trekker van het zojuist opgerichte Fonds voor Vakmanschap. De kunst is nu ervoor te zorgen dat mensen die al werk hebben aan boord te krijgen, om hun vakmanschap verder te ontwikkelen, daar tijd voor te nemen, te investeren in je toekomst, gesteund door je werkgever. Ook fondsen als sociaal vangnet voor ZZP’ers en voor mensen die weinig verdienen, vaak net uit de bijstand komen, zijn hard nodig.

Stage53

Na het gesprek op het gemeentehuis was het tijd om de praktijk mee te maken. Samen met Arjan bezochten we een modern ‘maakbedrijf’ bezocht: Stage53 in de Enschedese binnenstad. Dit bedrijf combineert ouderwets vakmanschap op het gebied van textiel met het bieden van stageplekken aan onder andere statushouders. Deze krijgen zo een kans om werkritme op te doen en daarmee hun kansen in de maatschappij te vergroten. We stappen een andere wereld binnen, een wereld van prachtige handgemaakte kleding, stuk voor stuk uniek, op maat gemaakt, met lef en liefde, onze verkiezingsslogan!

Stage53 staat voor eerlijk werk en arbeidsparticipatie, speerpunten van de PvdA. De onderneming zonder winstoogmerk ontwerpt en produceert textiel en richt zich op de werving van personeel met afstand tot de arbeidsmarkt. Het is mooi om te zien dat er tussen Stage53 en andere sociale ondernemers in Twente al een hecht netwerk ontstaat, zoals met Sheltersuit, de winnaars van de Rode Vuist 2018, en ondernemers in het ROZ-werkverband. Van Stage53 gaan we zeker meer horen!