Door Tijs de Bree op 24 maart 2016

PvdA wil provinciale proef met anoniem solliciteren

Niet je achternaam maar je geschiktheid moet bepalen of je een baan krijgt of niet. De PvdA Overijssel wil dat de provincie een proef doet met anoniem solliciteren.

Discriminatie op de arbeidsmarkt komt helaas nog te vaak voor. De PvdA wil dat de provincie Overijssel iedereen een gelijke kans op een baan biedt. “Discriminatie gebeurt vaak onbewust, maar heeft ernstige gevolgen,” zegt PvdA-fractievoorzitter Tijs de Bree. “Een deel van de werkloosheid van jongeren met een niet-westerse achtergrond is toe te wijzen aan discriminatie. Dat is onacceptabel. De PvdA staat voor gelijke kansen op de arbeidsmarkt.”

Anoniem solliciteren draagt volgens verschillende onderzoeken bij aan een eerlijkere toegang tot een sollicitatieronde. Momenteel worden er in Utrecht en Arnhem ook experimenten met anoniem solliciteren uitgevoerd. Ook de gemeente Zwolle gaat – dankzij de inzet van de lokale PvdA-fractie – aan de slag met anonieme sollicitaties.

“Bij anoniem solliciteren kun je denken aan het tijdelijk weglaten van naam en afkomst,” zegt De Bree. “Of het standaardiseren van formulieren waarbij pas later persoonlijke kenmerken als naam, geslacht of leeftijd bekend worden gemaakt.”

De PvdA vraagt de provincie om nog voor de zomer een proef met anoniem solliciteren te starten.

Tijs de Bree

In Deventer woont Tijs de Bree samen met zijn vrouw en drie kinderen. Van 2011 tot 2019 was hij fractievoorzitter voor de PvdA Overijssel. Sinds juni 2019 is hij namens de PvdA gedeputeerde in Overijssel. Het profiel van Tijs op de website van de provincie Overijssel.

Meer over Tijs de Bree