Door Tijs de Bree op 24 maart 2016

PvdA wil provinciale proef met anoniem solliciteren

Niet je achternaam maar je geschiktheid moet bepalen of je een baan krijgt of niet. De PvdA Overijssel wil dat de provincie een proef doet met anoniem solliciteren.

Discriminatie op de arbeidsmarkt komt helaas nog te vaak voor. De PvdA wil dat de provincie Overijssel iedereen een gelijke kans op een baan biedt. “Discriminatie gebeurt vaak onbewust, maar heeft ernstige gevolgen,” zegt PvdA-fractievoorzitter Tijs de Bree. “Een deel van de werkloosheid van jongeren met een niet-westerse achtergrond is toe te wijzen aan discriminatie. Dat is onacceptabel. De PvdA staat voor gelijke kansen op de arbeidsmarkt.”

Anoniem solliciteren draagt volgens verschillende onderzoeken bij aan een eerlijkere toegang tot een sollicitatieronde. Momenteel worden er in Utrecht en Arnhem ook experimenten met anoniem solliciteren uitgevoerd. Ook de gemeente Zwolle gaat – dankzij de inzet van de lokale PvdA-fractie – aan de slag met anonieme sollicitaties.

“Bij anoniem solliciteren kun je denken aan het tijdelijk weglaten van naam en afkomst,” zegt De Bree. “Of het standaardiseren van formulieren waarbij pas later persoonlijke kenmerken als naam, geslacht of leeftijd bekend worden gemaakt.”

De PvdA vraagt de provincie om nog voor de zomer een proef met anoniem solliciteren te starten.

Tijs de Bree

In Laag Zuthem (gemeente Raalte) woont Tijs de Bree samen met zijn vrouw en drie kinderen. Hij is mede-eigenaar van een adviesbureau en in het dagelijkse leven adviseert hij organisaties bij complexe samenwerkingsprojecten. Tijs is actief voor de PvdA op lokaal en provinciaal niveau. Sinds april 2011 is hij fractievoorzitter van de PvdA-fractie in de

Meer over Tijs de Bree