PvdA tegen plan om intercity’s Twente-Randstad te schrappen

12 oktober 2020

De PvdA Overijssel verzet zich tegen plannen om een fors aantal intercitytreinen van Twente naar de Randstad te vervangen door ‘boemeltjes’. “Landelijk worden miljarden uitgegeven aan spoorinfra, maar Overijssel heeft telkens het nakijken.”

Staatssecretaris Van Veldhoven wil vanaf 2029 geen intercity meer laten rijden tussen Amersfoort en Amsterdam Centraal. In plaats daarvan zou een langzamere sprinter komen. “Dat lijkt misschien geen Overijsselse kwestie,” zegt PvdA-Statenlid Hans Nooter. “Maar het gaat om de trein die nu tweemaal per uur vanuit Twente via Amersfoort naar Den Haag en Schiphol rijdt. Het is dé directe link tussen Twente en de Randstad. Ik zie er helemaal geen heil in om die trein te vervangen door een sprinter.”

Trekschuit

“Den Haag morrelt aan de Berlijn-trein. De Zuiderzeelijn bestaat nog steeds alleen op papier. We moeten hemel en aarde bewegen voor überhaupt een gesprek over het spoor Almelo-Groningen. En nu dit. Ik krijg sterk de indruk dat deze regering denkt dat Oost-Nederland nog per trekschuit reist,” zegt Nooter.

De PvdA heeft grote zorgen over de plannen van de staatssecretaris. “De bevolking van Twente groeit. De A1 staat alle dagen vol. En het aantal treinreizigers naar Amsterdam Centraal groeit elk jaar verder,” zegt Nooter. “Een kwalitatief goede en snelle intercityverbinding is cruciaal is voor de ontwikkeling van Oost-Nederland. We kunnen ons geen langzame treinen of tijdrovende overstappen veroorloven.”

Verzet

Ook de gemeente Amersfoort en de provincie Gelderland zijn ontsteld over het voornemen. Zij hebben in een brief hun ongenoegen over het besluit van de staatssecretaris geuit.

2020.10.10 Schriftelijke_vragen Intercitynet en spoorverbindingen Oost Nederland-PvdA_HN