Door Annemieke Wissink op 22 december 2015

Vragen over trofeetoerisme en schietsafari’s in Overijssel

De PvdA wil weten of ook in Overijssel door toeristen op ganzen wordt gejaagd. Uit berichtgeving in de Leeuwarder Courant van 17 december blijkt dat commerciële bedrijven in Nederland trofeeënjachten organiseren. Het Amerikaanse bedrijf GetDucks.com biedt bijvoorbeeld vijf dagen onbeperkt “goose hunting in Netherlands” voor $4.600 per persoon.

“We zijn sowieso ontevreden over het ganzenbeleid van de provincie,” zegt PvdA-Statenlid Annemieke Wissink. “Als zou blijken dat we met de huidige regels ook nog eens dit slag paftoeristen naar Overijssel halen dan is dat dubbel beroerd.”

Op de website van het Amerikaanse trofeejachtbedrijf zijn getuigenissen te lezen van uitgelaten toeristen die in Nederland tientallen ganzen afgeschoten en dat een “fantastic experience” vonden. “Wij zijn daar op z’n zachtst gezegd minder enthousiast over,” zegt Wissink. “De PvdA wil de ganzenoverlast terugdringen. In het uiterste geval ook door afschot, maar dan wel door getrainde professionals. En niet door vakantiegangers die hier voor de lol op ganzen komen knallen. Schietsafari’s in Zimbabwe zijn treurig genoeg, daar hebben we geen behoefte aan in Zwolle of op het Zeldam.”

De PvdA wil van gedeputeerde staten weten of in Overijssel ook trofeetoerisme wordt georganiseerd en, mocht dat het geval zijn, welke mogelijkheden de provincie heeft om hier een eind aan te maken.

Annemieke Wissink

Overijssel is prachtig. Samen met mijn man en onze drie kinderen geniet ik elke dag van de schitterende omgeving en de mooie mensen. Toch moet het beter. Teveel mensen zijn onzeker over hun werk, huis en over de toekomst van hun kinderen en kleinkinderen. Ik strijd voor een provincie waarin iedereen de kans krijgt om

Meer over Annemieke Wissink

Waar ben je naar op zoek?