PvdA stelt kritische vragen over verkeerde aanplant Zalkerbos

18 januari 2022

Aan het eind van het vorige jaar kwam in het nieuws dat de gemeente Kampen honderden jonge boompjes moet vervangen in het Zalkerbos. Deze staan er slechts een paar jaar, maar nu blijkt dat het niet de goede boomsoort is. Op last van de provincie moeten deze vervangen worden door inheems plantgoed.

Statenlid Sander Slots maakt zich zorgen over deze ontwikkeling: ‘Een ongelukje kan altijd gebeuren maar we willen wel graag weten hoe we dit in de toekomst kunnen voorkomen. Niemand zit er immers op te wachten om jonge aanplant te moeten vervangen’.

De aanplant van verkeerde boompjes heeft risico’s voor de natuur. Op plekken als het Zalkerbos, maar ook op andere plekken in de provincie met bijzonder en zeldzaam bos is het belangrijk het juiste plantgoed te gebruiken. Zowel voor behoud van het bos als voor de bijzondere dieren en planten die er ook leven.

Met het vervangen van aanplant zijn ook enorme kosten gemoeid. Sander Slots: ‘Voor het Zalkerbos worden bedragen genoemd rond de 60.000 euro. Ongeacht wie dit moet betalen is dit natuurlijk een enorm bedrag dat ook aan andere zaken besteed kan worden. Bovendien wil je niet te veel verstoring door werkzaamheden in natuurgebieden.’

De komende tijd gaan we meer dan een miljoen bomen planten in Overijssel. Dit betreft zowel bomen in de bebouwde kom, nieuwe landschapselementen maar ook nieuw bos. Sander Slots: ‘Ik hoor graag van de gedeputeerde hoe we in ieder geval zeker kunnen zijn dat er in en bij onze belangrijkste natuurgebieden (het Nederlands Natuurnetwerk en in het bijzonder onze Natura 2000-gebieden) het juiste plantgoed gebruikt gaat worden. Met zulke grote aantallen is een foutje immers zo gebeurd en voorkomen is altijd beter dan genezen.’