Door op 24 oktober 2014

PvdA kritisch op brandveiligheid afvalverwerkers Overijssel

De PvdA Overijssel wil van Gedeputeerde Staten weten of wel voldoende wordt gecontroleerd op de brandveiligheid van afvalverwerkende bedrijven in de provincie.

PvdA-Statenlid Patricia Wiebinga stelt de vragen naar aanleiding van de uitslaande brand op woensdag 22 september bij schroothandel Regelink in Kampen. Daarbij trok mogelijk giftige rook over het centrum van de stad. Het luchtalarm ging af, ramen en deuren moesten dicht en de inwoners van Kampen werd op het hart gedrukt uit de rook te blijven.

“Zo’n brand betekent forse overlast en spanning voor burgers, een hoop kosten voor de maatschappij en een drama voor het milieu,” aldus Wiebinga. “Ik wil van het college weten of er wel voldoende wordt toegezien op de veiligheidsvoorschriften bij afvalverwerkers in Overijssel. Want dit is zeker niet de eerste keer dat het fout gaat.”

In het verleden was het regelmatig raak bij afvalbedrijven in en rond Overijssel. Zo brandde in april van vorig jaar een opslagloods van afvalverwerkingsbedrijf Grobben uit Almelo af. In augustus van hetzelfde jaar woedde een grote brand in een loods van afvalverwerker VAR langs de A1 bij Wilp. En in september en oktober brak bij afvalverwerker Langezaal in Haaksbergen maar liefst vier keer in krap twee maanden tijd brand uit.

“Afvalverwerking is mensenwerk en het kan dus een keer fout gaan. Dat begrijpen wij ook,” vindt Wiebinga. “Maar dit lijkt een patroon van brand, stank en ellende voor omwonenden en het milieu. Dat verdient aandacht en grondig onderzoek. Daarom wil ik weten hoeveel van dit soort branden hebben plaatsgevonden, hoe ernstig die branden waren, en wat de gevolgen waren voor de volksgezondheid, het milieu en medewerkers van die bedrijven. Ik sluit niet uit dat de vergunningvoorschriften moeten worden aangescherpt, of dat het toezicht op de naleving van de voorschriften moet worden verscherpt.”