PvdA en GroenLinks dringen bij provincie aan op betere veiligheid op fietssnelweg F35

29 december 2022

Blikschade, ambulances en een hoop schrik: het ging de laatste tijd regelmatig (bijna) mis op fietssnelweg F35. Volgens de provinciale fracties van GroenLinks en de PvdA rammelt de verkeersveiligheid van een aantal kruisingen. Zij vragen de provincie om snel maatregelen te nemen.

De F35 moet een veilige en snelle fietsverbinding zijn, die parallel loopt aan de snelweg A35. Veel Twentenaren maken graag gebruik van het brede fietspad. Vooral op het stuk tussen Enschede en Hengelo is het vaak druk, wat in combinatie met onoverzichtelijke kruispunten leidt tot spannende situaties en soms ongelukken.

Ongelukken

“De Fietsersbond waarschuwde sinds 2015 al meerdere keren voor een aantal kruisingen, bijvoorbeeld die met de Kettingbrugweg,” zegt GroenLinks-Statenlid Kees Slingerland. “En ze kregen helaas gelijk, het gaat er regelmatig mis. Er in de afgelopen tijd al acht ongelukken gebeurt. De huidige situatie is niet houdbaar. De F35 moet veiliger worden.”

“Fietsers moeten makkelijk en ongestoord hun weg van A naar B kunnen vinden,” vindt zijn PvdA-collega Hans Nooter. “Het hele idee van de F35 is een snelle, veilige en non-stop fietsverbinding. We zien nu regelmatig toch ongelukken. Daaruit kunnen we alleen maar concluderen dat de situatie nu nog niet zo is als we hem hebben willen.”

PvdA en GroenLinks willen daarom dat de provincie snel in actie komt. “Samen met Hengelo en Enschede moeten we tot een duurzame oplossing voor deze gevaarlijke oversteek,” schrijven ze in schriftelijke vragen aan de provincie.

Onderzoek

In september heeft de Fietsersbond op de kruising van de Kettingbrugweg tellingen gehouden in de ochtendspits. Het bleek dat er bij elke telling ruim 700 fietsers de kruising overstaken. In hetzelfde tijdvak passeerden slechts 20 auto’s deze kruising.