PvdA bezorgd over prijsstijging busabonnement: kosten sinds 2016 met 48 procent gestegen

1 oktober 2019

Hoe hard mag de prijs van een busabonnement jaarlijks stijgen? Die vraag stellen we aan het Overijsselse provinciebestuur, nadat we er door een familie uit Zwartsluis op werden gewezen dat de busabonnementen die hun kinderen nodig hebben om in Zwolle naar school te gaan sinds 2016 met 48 procent zijn gestegen. Kostte een abonnement in 2016 nog 775 euro, dit jaar moest 1150 euro per kind worden afgerekend. Omdat het gezin twee kinderen in Zwolle op school heeft betekent dat een jaarlijkse kostenpost van 2300 euro. Een enorm bedrag, dat nog eens bovenop de kosten komt die ouders al maken voor het onderwijs van hun kinderen.

Namens de PvdA wil Hans Nooter van de provincie weten of er een verklaring is voor de stijging van de ov-kosten. “Wij zien dat de prijzen van busvervoerder Connexxion de afgelopen jaren aanzienlijk sneller stijgen dan de inflatie”, stelt Nooter. Overigens is Connexxion niet de enige vervoerder waar de prijzen de pan uit stijgen. Over de gehele breedte is het openbaar vervoer in Nederland tussen 2009 en november 2019 bijna dertig procent duurder geworden. Uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek blijkt dat nergens in de EU de OV-kosten zo hard stijgen als in Nederland.

De Partij van de Arbeid vindt dat alle vormen van voortgezet onderwijs bereikbaar moeten zijn en dat vervoerskosten geen barrière mag opwerpen. “Ik moet er niet aan denken dat een jongere niet naar het VWO kan omdat de ouders de kosten voor het openbaar vervoer niet kunnen betalen.”

Waar ben je naar op zoek?