Overijsselse cultuur goed bedeeld bij verdeling rijksgeld

Door Annemieke Wissink op 6 juni 2020

Investeer de komende periode ruim 20 miljoen euro per jaar in de Overijsselse cultuur. Dat advies geeft de Raad voor Cultuur aan minister Van Engelshoven. De Raad oordeelde deze week over welke musea, gezelschappen en instellingen de komende vier jaar onderdeel moeten zijn van de culturele basisinfrastructuur (Bis). In het advies krijgen Overijsselse theaters, toneelgroepen en festivals jaarlijks 9 ton meer dan in de vorige periode.

Als het aan de Raad ligt mogen Symfonieorkest Phion, de Nederlandse Reisopera, Jeugdtheater Sonnevanck en Museum de Fundatie rekenen op steun. Maar ook makersplatform Tetem, festival GOGBOT, productiehuis De Nieuwe Oost, Toneelgroep Oostpool en Introdans krijgen een bijdrage uit de Bis. De PvdA feliciteert hen van harte met deze erkenning van hun inzet en kwaliteit. Bedankt voor jullie bijdrage aan het Overijsselse culturele leven!

Hard nodig

Het advies is een heel belangrijke stap en een grote erkenning voor de Overijsselse culturele instellingen. We hebben cultuur juist nu heel hard nodig. Cultuur verbindt mensen. Het geeft troost, inspiratie en verbeeldingskracht. En we kunnen alle creatieve geesten goed gebruiken om samen de oplossingen te vinden om ons aan te passen aan de nieuwe realiteit. Het rijksgeld voor cultuur is een prachtige basis voor een rijk cultureel leven in Overijssel.

Er zijn ook instellingen die helaas slecht nieuws hebben ontvangen. Dat is natuurlijk enorm jammer.  We hadden jullie het anders gegund. En we hopen dat jullie alsnog een manier vinden om jullie creatieve plannen te verwezenlijken.

Eerlijk loon

Een belangrijk aandachtspunt voor de Raad was dat kunst en cultuur voor een breed publiek toegankelijk moeten zijn. Ook moeten kunstenaars en artiesten een eerlijke beloning krijgen voor hun werk.

Annemieke Wissink

Overijssel is prachtig. Samen met mijn man en onze drie kinderen geniet ik elke dag van de schitterende omgeving en de mooie mensen. Toch moet het beter. Teveel mensen zijn onzeker over hun werk, huis en over de toekomst van hun kinderen en kleinkinderen. Ik strijd voor een provincie waarin iedereen de kans krijgt om

Meer over Annemieke Wissink