“Overijssel moet kinderen meer buiten laten spelen”

Door Annemieke Wissink op 23 mei 2018

Kinderen op de basisschool spelen dramatisch minder buiten dan vijf jaar geleden. Dat blijkt uit een onderzoek van Jantje Beton, de organisatie die zich inzet voor jeugdvoorzieningen in Nederland. In vergelijking met 2013 is het aantal kinderen dat elke dag buiten speelt in de buurt gedaald van 20% naar 14%. Van de 1,2 miljoen kinderen op de basisschool zijn er nu meer dan 1 miljoen die niet meer dagelijks buitenspelen. Zorgelijk, vinden de provinciale fracties van ChristenUnie en de PvdA. Ze willen dat de provincie Overijssel meer doet om kinderen naar buiten te krijgen.

“Eén van de belangrijkste obstakels om buiten te spelen is dat veel kinderen de speelplekken in hun omgeving saai vinden. Daarom blijven ze liever binnen om te spelen,” zegt fractielid Arjan Hof van de ChristenUnie. “Dat terwijl één op de drie kinderen juist aangeeft minder vaak buiten te spelen dan hij of zij zou willen. Kinderen willen dus wel, maar hebben te weinig mogelijkheden om buiten te ravotten.”

“Buitenspelen is niet alleen leuk, maar het is ook heel belangrijk voor de ontwikkeling van kinderen,” vult Annemieke Wissink (PvdA) aan. “Kinderen die regelmatig in het groen spelen zijn gezonder, slimmer en socialer. Kinderen die vaker buitenspelen hebben een betere motoriek, beter leervermogen, meer empathie en minder kans op overgewicht, ADHD, angst en depressie.”

PvdA en ChristenUnie willen dat de provincie een bijdrage levert aan leuke, uitdagende speelplekken, in het bijzonder in Overijsselse steden. Wissink: “met name in de steden zien we dat veel wijken ‘versteend’ zijn. Er zijn gewoon te weinig leuke plekken waar kinderen buiten kunnen spelen. Een treurig veldje rubbermatten met een wipkip is echt niet genoeg om kinderen anno 2018 achter hun spelcomputer weg te lokken. Het is hoog tijd voor vergroening en verduurzaming van buitenspeelplekken. De provincie kan daarin samen met onderwijs, gemeenten en Jantje Beton een belangrijke rol spelen.”

Annemieke Wissink

Overijssel is prachtig. Samen met mijn man en onze drie kinderen geniet ik elke dag van de schitterende omgeving en de mooie mensen. Toch moet het beter. Teveel mensen zijn onzeker over hun werk, huis en over de toekomst van hun kinderen en kleinkinderen. Ik strijd voor een provincie waarin iedereen de kans krijgt om

Meer over Annemieke Wissink

Waar ben je naar op zoek?