Overijssel investeert ruim 3 miljoen in cultureel maakklimaat

Door Annemieke Wissink op 20 augustus 2021

Overijssel bloeit! Culturele organisaties in Overijssel laten zien welke potentie ons maakklimaat heeft. Met de regeling Versterking Maakklimaat Kunst en Cultuur Overijssel maakt de provincie Overijssel zich hard voor een krachtige comeback van cultuur. Acht culturele organisaties en samenwerkingsverbanden zien hun aanvragen gehonoreerd. Zij zijn tot en met 2024 samenwerkingspartner van de provincie waar het gaat om versterking van het professionele maakklimaat. Samen met deze organisaties geeft provincie Overijssel een impuls aan talentontwikkeling en nieuw cultuuraanbod én bouwen we aan een veerkrachtige, toekomstbestendige culturele sector in Overijssel.

Er zijn meer aanvragen binnengekomen (29) dan er geld beschikbaar is. Een externe adviescommissie Cultuur heeft de aanvragen beoordeeld op artistieke kwaliteit, zakelijke kwaliteit (financiële haalbaarheid en ondernemerschap) en maatschappelijke impact. De scores hebben geleid tot een ranking waarvan de acht beste projecten kunnen worden gehonoreerd binnen het vastgestelde subsidieplafond van ruim 3 miljoen.

Programma versterking culturele sector

De subsidieregeling maakt deel uit van het programma Versterking Culturele sector. Naast de nieuwe subsidieregeling voor talentontwikkeling en het creëren van nieuw cultuuraanbod lanceert de provincie ook een kennislijn voor continue deskundigheidsbevordering. Provincie Overijssel investeert tot en met 2024 in totaal 5,8 miljoen in het programma.

Roy de Witte, gedeputeerde Cultuur: “We zijn in Overijssel trots op al onze culturele instellingen. Dat willen we niet alleen zeggen, maar ook laten zien door ze te helpen om sterker te worden, nog beter samen te werken en om door te gaan met de prachtige dingen die ze doen. Het Overijsselse publiek kan de komende jaren mooie verrassingen tegemoet zien!”.

De volgende acht projecten ontvangen meerjarige subsidie:

Annemieke Wissink

Overijssel is prachtig. Samen met mijn man en onze drie kinderen geniet ik elke dag van de schitterende omgeving en de mooie mensen. Toch moet het beter. Teveel mensen zijn onzeker over hun werk, huis en over de toekomst van hun kinderen en kleinkinderen. Ik strijd voor een provincie waarin iedereen de kans krijgt om

Meer over Annemieke Wissink

Waar ben je naar op zoek?