Openstellen laagvliegroutes Lelystad Airport “onbegrijpelijk en onwenselijk”

23 september 2019

Lelystad Airport kan nog lang niet open, maar toch wil minister Van Nieuwenhuizen vanaf 7 november de laagvliegroutes over Overijssel openstellen. Voor ons is dat een onbegrijpelijk en onwenselijk besluit. De provincie Overijssel is altijd duidelijk geweest: Lelystad Airport kan niet open voordat het luchtruim is herzien en de laagvliegroutes van tafel zijn. Bovendien moet er een reële inschatting worden gemaakt van de milieuschade en overlast die vliegen op Lelystad veroorzaakt. Daar is geen sprake van. Dus geeft het wat ons betreft geen pas om die routes nu tóch te openen.

“Het is onbegrijpelijk dat de minister een besluit als dit doordrijft,” zegt Statenlid Hans Nooter van de PvdA. “Verzet vanuit de regio’s, protest van de Samenwerkende Actiegroepen, kritiek vanuit de luchtvaartorganisaties, de stikstofproblematiek – als het om Lelystad gaat lijken alle bezwaren aan dovemansoren gericht. De minister blijft hardnekkig proberen haar zin door te drukken. Dat is niet de manier waarop we in Nederland besluiten moeten willen nemen.”

In januari van dit jaar drongen de provincie en vijftien gemeenten samen aan op uitstel van de opening van Lelystad Airport tot na de herziening van het luchtruim.